Mraky myšlenek na úvod hodiny
Znáte to — potřebujete rychle zopakovat základní poznatky z minulé hodiny a na tom, co žáci vědí, pak postavit další hodinu. V mém případě to byly zkratky bezdrátových technologií, které najdeme v mobilním telefonu. Následovat bude tvorba animací, pomocí kterých budou žáci vysvětlovat jejich fungování. Dnes ale tedy „lovení“ v paměti, co si pamatují. Mám moc rád automaticky generované slovní mraky, takovou stálicí je jistě Mentimeter, bohužel jeho licenční podmínky jsou nelidské, a tak sáhneme jinam. Popíšu zde dva z mých oblíbených.
Velmi často používaným nástrojem je náš oblíbený AnswerGarden. Je zdarma, k jeho vytvoření nepotřebujete žádný účet a výsledky si dokonce můžete poslat na email. Jediným povinným údajem je téma, na které se ptáte. Doporučuji ale zadat si i heslo administrátora a email. Díky heslu můžete měnit nastavení celé nástěnky, smazat některé pojmy, nebo je jen dočasně skrýt. Zadáním e-mailu pak pak po ukončení platnosti dostanete základní přehled o aktivitě. Všechny výsledky si také můžete exportovat.



Při použití AnswerGarden však musíte vzít v úvahu jednu jeho vlastnost. Když žák zadá novou odpověď, uvidí vždy průběžný výstup. To znamená, že si může „vzpomenout“ na další pojmy a ty tak dopsat. Nezískáváte tak úplně přesný obraz toho, co si žáci pamatují, ale může to být dobrý nástroj pro společné opakování. Docela funguje i to, že když někdo zadá chybný pojem, žák si ho přečte a sám vyhodnotí, že tam nic takového nenapíše. Podívejte se na výsledek našeho společného „vzpomínání“. Už tedy i s poznámkami ze společné reflexe.

Druhý nástroj, který jsem s žáky použil ve druhé skupině, pak byl livecloud.online. Objevil jsem ho loni a po nějaké době mu zase dal šanci. Opět se mi na něm líbí to, že se dá použít okamžitě bez přihlašování, jednoduše vyberete aktivitu, spustíte a nasdílíte kód žákům. Oproti AnswerGarden zde musí žáci zadat své jméno. A druhým zásadním rozdílem je to, že nevidí průběžné odpovědi ostatních. Je to tedy opravdu větší sonda do jejich hlav. Nakonec je to vidět i na výsledcích, které jsem získal. Jednalo se o dvě velmi podobné skupiny žáků a pestrost odpovědí je znát.





A co bude dál? Rozdělili jsme si pojmy do skupinek a hurá na moje oblíbené animace.


Děkuji moc za připomenutí slovních mraků. S jejich pomocí jsme ověřili porozumění rozdílu mezi slovem příbuzným a tvarem slova.