| nejen o technologiích ve vzdělávání

NávodyVýukaWebové aplikace

Hexagonálky umí rozhýbat myšlení

Znáte hexagonálky? Jednoduché šestiúhelníkové kartičky s vepsanými pojmy? Já na ně narazil už na několika stránkách a nejdříve jsem je považoval jen za trochu rozšířenější verzi klasického trimina. Ale pak jsem se o ně začal zajímat trochu víc a ono to tak úplně není. Hexagonálky jsou mnohem náročnější a vedou k hlubšímu přemýšlení. Některé zdroje mlucí dokonce o celém hexagonálním učení. O co tedy jde?

Hexagonální učení je aktivita, při které žáci skládají šestiúhelníkové kartičky s různými pojmy tak, aby se každý spojená hrana dala popsat nějakou souvislostí. Ukažme si to na příkladu. Když se budeme bavit například o tématu „Jak rostliny vyrábějí potravu“, můžeme do kartiček umístit pojmy: „Slunce, Voda, Oxid uhličitý (CO₂), List, Chlorofyl, Fotosyntéza, Kyslík (O₂), Glukóza (cukr), Kořen, Rostlina“. Vznikne takováto sada:

No a úkolem žáků je sestavit kartičky tak, aky dokázali „obhájit“ každou dvojici hran. Čím kompaktnější tvar to bude, tím obtížnejší to je, protože se najednou dostávají do souvislostí i hrany, které žáci při spojení neplánovali. Takže co třeba dát jako úkol sestavit z kartiček tvar květu?

Z takto sestavého tvaru může pak například vysvětlení souvislostí kartičky „Rostlina“ vypadat takto: Vztahy kartičky „Rostlina“:
Rostlina – Voda
→ Rostlina přijímá vodu z půdy prostřednictvím kořenů; voda je klíčová pro fotosyntézu.

Rostlina – Oxid uhličitý (CO₂)
→ Rostliny přijímají CO₂ z ovzduší, který je spolu s vodou vstupní surovinou pro fotosyntézu.

Rostlina – Kyslík (O₂)
→ Při fotosyntéze rostlina uvolňuje jako vedlejší produkt kyslík do ovzduší.

Rostlina – Glukóza (cukr)
→ Rostlina si pomocí fotosyntézy vyrábí glukózu jako zdroj energie pro svůj růst a vývoj.

Rostlina – Kořen
→ Kořen je orgán rostliny, který zajišťuje příjem vody a minerálů z půdy.

Rostlina – List
→ List je hlavní místem, kde v rostlině probíhá fotosyntéza.

Krásně se tady nabízí rozdělení úkolů při skupinové práci, kdy každý žák může dostat jednu kartu a pro tu sestavit „obhajobu“.

Možností, jak s hexagonálkami pracovat je určitě mnoho. Když třeba mezi kartičky zamícháte nějaké „vetřelce“, kteří s tématem úplně nesouvisí. Nebo naopak na některé kartičky přidáte i malé vysvětlení. A jak na to technicky? Hexagonálky jsou asi ideální pro použití v klasické papírové formě. Ale existuje i webový nástroj, pomocí kterého si je vytvoříte digitálně a manipulujete s nimi přímo na obrazovce iPadu. Pak stačí snímek obrazovky a výsledek si žáci mohou sdílet nebo vystavit na společný padlet. Tento nástroj najdete na stránce classtools.net v sekci Hexagon.

Online nástrojl pro pomoc při tvorbě najdete více, ale o tom až někdy přístě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *