Moderní výuka

Nejen o technologiích ve vzdělávání

Návody

Únikovka (nejen) v matice

Jak oživit procvičování v matice? Třeba únikovkou. Kdo sleduje některý z blogů Petry nebo Jitky se asi nedozví nic nového, ale opakování je … Takže zase jen trocha inspirace z praktické výuky. Probíráme lineární rovnice, právě teď jednoduché slovní úlohy. Vlastní zadání už si moji žáci vyzkoušeli, tak prostě to chtělo nějakou novou aktivitu. A únikovka vypadala jako zajímavý nápad.

Tohle není kompletní únikovka, jen ukázka nástroje, který se k tomu dá využít. Na FB najdete mnoho skvělých nápadů, tady je to opravdu jen o záměčcích pomocí Flippity.

Pro celou aktivitu jsem použil nástroj flippity.net, který nabízí poměrně velké množství výukových aktivit. Únikovka je jednou z mnoha a vlastně se jedná jen o obrazovku se zámky, které se odemknou po zadání správné odpovědi na vaše otázky. Příběh kolem zámků si musíte vymyslet sami. Protože jsem tuto aktivitu zkoušel poprvé, prostě jsem do třídy donesl 2 zavřené krabice, na kterých byl nalepený obrázek sedmi zelených zámků. Uvnitř krabic odměna – bonbóny (fuj – cukr) a poukaz na škrtnutí jedné známky (fuj – vnější motivace). Ale nikdo nejsme dokonalý, ne? Rozdělil jsem žáky do skupinek po 3 žácích, rozdal tablety, nechal načíst QR kód s odkazem na hru a začalo se počítat. Velkou výhodou je to, že žáci můžou řešit zámky v libovolném pořadí, takže si ve skupince rozebrali co komu vyhovovalo. Opět jsem měl prostor se mezi nimi pohybovat a pomáhat a radit.

A jak se hra připravuje? Jednoduše:

Počet otázek = počet zámků, ke každé otázce můžete vložit nějakou nápovědu. Otázky a odpovědi tvoříte pomocí Google dokumentu na svém disku, šablonu si stáhnete ze stránek flippity.net.

U odpovědí lze nastavit i více variant odpovědí, využít znak * pro vyhodnocení otevřené odpovědi. Otázky lze zamíchat, takže u každé skupiny byly otázky pod zámky v jiném pořadí. No a pak už stačí jen vytvořený dokument publikovat (nabídka Soubor) a použít vygenerovaný odkaz na aktivitu na Flippity. Já jej ještě přetvořil do QR kódu a bylo hotovo.

Ona to vlastně ani tak únikovka nebyla. Chtěl jsem si nástroj vyzkoušet a určitě na tom postavím složitější strukturu, kdy na sebe budou nějakým způsobem úlohy navazovat, žáci budou skutečně získávat kódy a na konci bude opravdový zámek. Na druhou stranu byla tato aktivita skvělá v tom, že si ve skupince žáci rozdělili úkoly, každý řešil něco, bylo to prostě trochu jiné procvičování. Hlavně – bavilo je to.

Pokud si chcete mou aktivitu vyzkoušet, třeba i s žáky ve třídě, použijte následující odkaz:

 

A pár fotek z výuky:

Libor Klubal

Učitel se zkušenostmi ze základní, středního a vysokého školství. Vyučuje matematiku a informatiku na Základní škole Štítina a působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity.Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple.