Moderní výuka

Nejen o technologiích ve vzdělávání

Návody

Socrative v roli osobního učitele

Ten Socrative, to je to na ty písemky, že? Tak to já znám … Často slyším tento komentář, když o této webové aplikaci začnu někde mluvit. Ale potenciál tohoto nástroje je i jinde. Skvěle ho můžete využít jako nástroj individuálního přístupu v době distanční výuky. Ale nejen tam, i v hodině se to uplatní skvěle. O co tedy jde?

Znáte to, máte nějakou opakovací nebo procvičovací část učiva a každý z žáků prostě potřebuje trochu jiné tempo, poradit v jiné situaci, procvičit jinou část …  A to frontálkou moc nejde. Takže pracovní list. No jo, ale jak uvidím jejich práci? Kde ho vytvořit? A hlavně, jak se žák dozví, že postupuje správně? Na tyhle otázky mi dává Socrative odpověď. V jednom z jeho režimů ho lze použít jako průvodce učivem a hlavně s výhodou okamžité zpětné vazby pro žáka a také s přehledem celé třídy pro učitele. Popíšu to na malém příkladu.

Dostávám se k učivu lomených výrazů, vrcholu matematiky v 9. třídě :-). Takže potřebuji zopakovat pravidla počítání s mocninami, práce s mnohočleny, atp. V době distanční výuky je to poměrně náročné, na Meetu nevidím konkrétní práci každého žáka, sice něco vysvětlím, ale bez nějaké větší odezvy. Tak prostě jinak. V Socrative jsem vytvořil test, který je tvořen několika typy otázek:

  • Otázky, které dávají žákům pokyny, co se bude dělat, co si má před zahájením práce nachystat, co si má zopakovat. K otázce je ještě pro jistotu nafocená stránka z učebnice, o které mluvím. Třeba takto.

  • Následují procvičovací příklady ve formě uzavřených otázek, žák tedy nejdříve vypočítá příklad do sešitu a pak vybere z nabízených odpovědí. Okamžitě uvidí, zda počítal správně. To je ta výhoda, nečeká, až mu to opravím já po hodině, odpoledne, druhý den, … Navíc i já mám přehled, ja to celé probíhá, protože mám spuštěn Socrative v učitelském módu.
  • Takže třeba vidím, že otázka 6 je přece jen trochu problémovější, můžu se tomuto tématu věnovat na další hodině. Nebo si napojit jen tyto tři žáky a společně to s nimi vyřešit.
  • A jdeme dále. Občas vložím nějakou otevřenou otázku bez hodnocení, jako malou zpětnou vazbu. Pak zase TRUE/FALSE pro nastavení dalšího postupu a pokračujeme v počítání.

Tímto způsobem si práci projde každý žák svým tempem. Jak on, tak já víme, kde je případný problém a podle toho nastavíme další individuální procvičování. Prostě jsem udělal Socrative na chvíli učitelem, já si od něj vezmu kompletní výsledky, na dalším meetu procvičím ty otázky, kde chybovala většina a můžeme postoupit dále.

Asi je jasné, že takový postup by šel krásně použít i v běžné prezenční výuce. Bude to mít tu výhodu, že okamžitě pomůžete tam, kde je to potřeba. Ale to jde i v distanční. On totiž Meet (nebo Teams, Zoom, …) nemusí být pro všechny. Práci zadám a jsem v určitý čas (obvykle podle rozvrhu) k dispozici. Kdo potřebuje, připojí se, probereme s čím je nutné pomoci a vůbec nevadí, že jsme od sebe desítky kilometrů daleko.

Technická poznámka na závěr. Socrative musíte pustit v režimu Instant Feedback se zobrazováním odpovědí. Třeba takto:

Pokud budete chtít dát žákům opravdu komplexní podporu, můžete využít pole „Explanation“ u každé otázky, kde učivo vysvětlíte, nebo dáte odkaz na nějaký studijní materiál.

A pokud by někdo chtěl, test je k dispozici ke stažení pod kódem SOC-52941543, použitá učebnice Odvárko – Kadleček pro 9. třídu, část 1.

 

Libor Klubal

Učitel se zkušenostmi ze základní, středního a vysokého školství. Je učitelem matematiky a informatiku na Základní škole Velké Hoštice a působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple pro školství.