Moderní výuka

Nejen o technologiích ve vzdělávání

NávodyNezařazenéSocrative

Socrative a desetiminutovka v matematice (učitelův hack č. 1)

Jak využít Socrative v matematice? Třeba si vytvořit rychlou písemku a využít toho, že ihned po ukončení testu máte k dispozici opravené výsledky a můžete je s žáky rozebrat. Během testu máte k dispozici přehlednou tabulku s výsledky žáků a můžete jim poradit, přibrzdit zbrklého žáka, vysledovat obtížný příklad, zkrátka přizpůsobit písemku okamžitě podle situace.

Protože jsem chtěl mít písemkou hezkou, každý příklad jsem si vytvořil v TeXu. Použil jsem online editor na adrese https://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php, který umožňuje uložit vytvořený příklad jako obrázek.

texonline

Doporučuji změnit nastavení editoru velikost písma alespoň na 12 bodů, jinak je vygenerovaný obrázek moc malý.

Tyto obrázky jsem postupně vložil do Socrative jako otevřenou otázku (Short Answer).

socra_math

I když jsem žákům jasně řekl, že mají používat českou desetinnou čárku, vložil jsem raději varianty s tečkou.

No a je hotovo. Jdeme testovat. Měl jsem ve třídě 29 žáků, přihlášení proběhlo rychle (pomocí QR kód, který obsahoval přímo název mojí virtuální třídy). Pouze u dvou žáků jsme museli zadávat název ručně. Celé testování proběhlo na iPadech.

A proč jsem to vlastně dělal? Jaké jsou výhody proti normální písemce? Já vidím zejména tyto:

  • mám neustále přehled o tom, jak kdo řeší, kolik má chyb, takže můžu pomoct slabším a zbrzdit zbrklé žáky;
  • u tří obtížnějších příkladů jsem mohl napovědět a nechat je znovu zapřemýšlet, aby si příklad přepočítali znovu (to je vidět v tabulce v prvních třech sloupcích);
  • zejména u slabých žáků jsem cíleně sledoval jejich postup a občas zasáhl do řešení. Hodně jim to pomohlo.
  • ihned po ukončení testu jsem promítnul jejich úspěšnost a řekl výsledky. Každý věděl, kde má rezervy a co si má doma zopakovat. Já do příští hodiny vím, na koho se zaměřit.
  • kompletní výsledky mám uložené automaticky na Google disku. Podobný test dám ještě v paralelní třídě a můžeme srovnat výsledky.

Celá příprava mi trvala asi 20 minut, z toho mi ale nejvíce zabralo vytváření obrázků s příklady. Několikrát jsem ladil jejich velikost a formát. Kdybych příklady napsal přímo do textového pole v Socrative, byla by to práce na 5 minut. Ale to by se mi nelíbilo 🙂

A ještě ukázka tabulky, kterou jsem měl celou dobu během řešení k dispozici.

socr_vysledky

Jasně je vidět, že první tři příklady musíme ještě procvičit.

Pokud webový nástroj Socrative neznáte, podívejte se na dvoudílný návod.

 

http://b.socrative.com/#join-room/ipadvetride

Libor Klubal

Učitel se zkušenostmi ze základní, středního a vysokého školství. Je učitelem matematiky a informatiku na Základní škole Velké Hoštice a působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple pro školství.

Jeden myslel na “Socrative a desetiminutovka v matematice (učitelův hack č. 1)

Komentáře nejsou povoleny.