Moderní výuka

Nejen o technologiích ve vzdělávání

AplikaceNávody

Scratch se nám pomalu dostává na iPady

Populární nástroj Scratch pro výuku programování asi není nutné příliš představovat. Již dlouhou dobu se jedná o jeden z nejpoužívanějších prostředí pro výuku základů algoritmizace a programování pro děti. Jeho vznik se datuje do roku 2003 a proto se nemůžeme divit faktu, že je celý napsán pomocí technologie Flash. Jak ale už dnes všichni víme, jedná se o technologii překonanou a tvůrci Scratche to ví také. Proto vzniká verze zcela nová, postavená na technologii HTML5, což mimo jiné znamená i možnost použít ho na zařízeních s operačním systémem iOS, tedy iPadech.

Novou verzi můžete klidně testovat už nyní na adrese https://beta.scratch.mit.edu a to nejenom na iPadech. Beta verze běží jako správná webová aplikace na většině běžných OS a prohlížečů, takže klidně testujte i vy. A případné chyby můžete reportovat a přispět tak tím ke zdárnému spuštění plného provozu, který je plánován na 2. ledna 2019.

No a co nás čeká nového? Změn je docela dost, mě ale nejvíce zajalo následující:

  • podpora průhlednosti při kreslení postavou;
  • nové operátory pro proměnné typu string;
  • nový kreslící editor pro pozadí a postavy;
  • z mého pohledu lépe rozvržené pracovní prostředí;
  • jednodušší práce s tzv. Extensions – tedy sadou dalších bloků.

Právě „Extensions“ přináší nové prvky v jednodušší formě, aktuálně například možnost ovládat robotické hračky Lego Mindstorms, Lego WeDo a micro_bit ((to ale zatím jen na desktopovém systému). Pro tablety se hodí sada bloků pro reakce na vestavěnou kameru. Najdete zde také sadu bloků pro práci s hudbou. Tajně doufám v podporu mých oblíbených Sphero hraček.

Beta verze prozatím neumí ukládat projekty do cloudového prostředí, musíte stahovat lokálně, což je opět na iOS trochu problém. Vývojáři ale slibují stejný systém jako u původní verze, tedy uživatelský účet s možností ukládání a sdílení projektů. Určitě ale potěší česká lokalizace, která už nyní vypadá kompletní.

Pokud s programováním teprve začínáte, může být i tato betaverze dobrým pomocníkem. Začít můžete třeba s aplikací ScratchJr, o které jsem zde již několikrát psal. No a pak na těchto stránkách najdete i několik námětů na jednoduché úkoly pomocí „plné verze“ nástroje Scratch – a právě ty využijete i v této betaverzi.

 

Libor Klubal

Učitel se zkušenostmi ze základní, středního a vysokého školství. Je učitelem matematiky a informatiku na Základní škole Velké Hoštice a působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple pro školství.