Návody

Každé zařízení vyžaduje specifický postup zapojení. Ve školách je dnes k nalezení obrovské množství různých typů projektorů, prezenterů, počítačů, interaktivních tabulí atp. Jejich vzájemná komunikace je někdy obtížná, ale určitě ne nemožná.

V této kategorii tedy hledejte řešení konkrétních problémů typu „Jak vytvořit společný diskový prostor pro jednu třídu“ či „Jak dostat obraz z tabletu na projektor“.

Matematický text v Google dokumentech

Matematický text v Google dokumentechTextový editor v rámci balíku GSuite – Google Dokumenty určitě stačí na základní editaci běžného textu. Pokud jej ale začnete více využívat ve výuce, tak brzy narazíte na některé chybějící prvky. Jedním z nich je určitě možnost vkládání matematického textu. Naštěstí má celý balík GSuite možnost instalovat doplňky. A na jeden takový se nyní podíváme. Jedná se o doplněk Equation Editor ++, díky kterému ze vytvářet matematické vzorce a ty pak vkládat do textu. Matematický zápis můžete provádět nejen pomocí jazyka LaTeX, ale i pomocí jednoduchého editoru. Pokud tedy jazyk LaTeX neznáte, většinu práce za vás odvede právě tento doplněk. Chcete napsat zlomek? Stačí napsat lomítko, doplněk jej přeloží. A tak to funguje u většiny běžného matematického textu. A výsledek navíc ...

Kahoot! 5 – Hrát se dá i doma

Kahoot! 5 - Hrát se dá i domaI když se může z předchozích článků zdát, že je Kahoot určený jen pro využití ve třídě v přímém kontaktu s žáky, má tento nástroj i režim „Challenge“. Ten je určený pro domácí procvičování a opět v duchu celého nástroje se jedná o soutěž. Jak to funguje? Využijete k tomu libovolný kvíz, který se ale spustí na delší dobu a žáci k němu mohou přistoupit pomocí odkazu. Kvíz je spuštění třeba 3 dny a žák se může připojit kolikrát chce a svůj výsledek může stále vylepšovat. Po dokončení kvízu získá odkaz na výsledkovou tabuli, kde se může porovnat s ostatními. Zejména v současné době je to ideální možnost využít připravené (nebo i cizí) Kahoot kvízy pro samostatné procvičování žáků. Jak ...

Nastavení G-Suite – videopostupy

Nastavení G-Suite - videopostupyProtože se množí dotazy na některá nastavení G-Suite, postupně budu vkládat krátká videa kde co vypnout/zapnout/přepnout.  Stránka je rozdělená na základní postupy pro uživatele (učitele, žáky) a na část pro administrátory. Snad to bude někomu užitečné. Postupy jsou nahrávané na různých zařízeních (počítač, tablet, telefon), proto může být u vás rozložení prvků mírně odlišné.   Nastavení pro běžné uživatele Vypnutí mailových oznámení z Google učebny Pokud jste „zavaleni“ spoustou mailů z Učebny Google, můžete si v nastavení vypnout oznamování nových událostí. https://youtu.be/Kz6UzBMjoZw Nastavení administrace (admin.google.com) – nutný přístup správce Nastavení zabezpečení telefonů a tabletů Pokud se chce někdo přihlásit školním účtem na mobilním zařízení (tablet, telefon) , může být nastaveno, že toto zařízení musí mít aktivní zámek obrazovky. Typicky při instalaci aplikace Google Classroom se žákům zobrazí upozornění na ...

Jak doplnit videa na Youtube o vlastní obsah

Jak doplnit videa na Youtube o vlastní obsahYoutube je plný výukových videí, ale občas se vám může hodit vložit do určitého místa komentář, odkaz, vysvětlení, nebo překlad. Právě k tomu se hodí nástroj Timeline.ly. Funguje velmi jednoduše. Vložíte odkaz na video a pak pomocí webového nástroje vkládáte další obsah. Po vložení odkazu už jednoduše vyberete místo, které chcete komentovat a přidáte obsah. Jako obsah můžete použít textový komentář, fotku a video. V rámci textu je možné vložit i odkaz. Nastavit lze i délku komentovaného úseku. No a výsledek nakonec sdílíte ve formě odkazu. Na krásnou demo ukázku se můžete podívat i zde:  

Jak zřídit „dětský“ google účet

Jak zřídit "dětský" google účetSpousta škol nyní velmi rychle nasazuje nástroj Google Classroom, pomocí kterého lze poměrně efektivně řídit výuku na dálku. Pokud však taková škola nemá zařízený školní balík G-Suite (což přece jen chvilku trvá), musí se spolehnout na osobní účty žáků a učitelů. Zřízení účtu pro osobu starší 13 let je jednoduché, ale u dětí už narážíme na omezení. Tak jak tento problém vyřešit? Google nabízí řešení, a tím je vytvoření účtu pro dítě pomocí nástroje Family Link. Jak na to? Celkem jednoduše. Základem je mít google účet dospělé osoby (rodiče). Ten vytvoříte přímo na stránkách Google a podmínkou registrace je v ideálním případě fungující mobilní telefonní číslo. Jakmile tento účet máte, přejdete na službu Family Link. Na těchto stránkách si vyberete, jakým ...

Únikovka (nejen) v matice

Únikovka (nejen) v maticeJak oživit procvičování v matice? Třeba únikovkou. Kdo sleduje některý z blogů Petry nebo Jitky se asi nedozví nic nového, ale opakování je … Takže zase jen trocha inspirace z praktické výuky. Probíráme lineární rovnice, právě teď jednoduché slovní úlohy. Vlastní zadání už si moji žáci vyzkoušeli, tak prostě to chtělo nějakou novou aktivitu. A únikovka vypadala jako zajímavý nápad. Pro celou aktivitu jsem použil nástroj flippity.net, který nabízí poměrně velké množství výukových aktivit. Únikovka je jednou z mnoha a vlastně se jedná jen o obrazovku se zámky, které se odemknou po zadání správné odpovědi na vaše otázky. Příběh kolem zámků si musíte vymyslet sami. Protože jsem tuto aktivitu zkoušel poprvé, prostě jsem do třídy donesl 2 zavřené krabice, na ...

Procvičování pomocí QR kódů

Procvičování pomocí QR kódůÚplně jednoduchá aktivita, při které použijeme tablety a QR kódy. Nečekejte nic objevného, spíše jen připomenutí, že technologie nemusí přinášet pouze revoluční změny, ale třeba i jen drobnou modifikaci běžně používaných výukových scénářů (možná v tom poznáváte model SAMR ve stupni substituce/modifikace). Takže … Probíráme jednoduché lineární rovnice, dostáváme se k rovnicím se zlomky, takže klasicky musíme zopakovat dva roky staré učivo – počítání se zlomky. Někomu je to jasné, někdo to vidí poprvé :-). Aby to nebyla zase klasická frontálka, stačí trochu zapátrat po internetu a najít si různé procvičovací webové aplikace, naskládat je do pracovního listu ve formě odkazu v QR kódu a máme hotovo. Žáci u každého procvičování doplní, kolik příkladů měli správně (protože proč pořád upozorňovat jen na ...

Swift Playgrounds – programujeme nejen na iPadu

Swift Playgrounds - programujeme nejen na iPaduAplikace Swift Playgrounds není pro uživatele iPadu žádná novinka. Jedná se o nástroj, který společnost Apple představila již v roce 2016 a jedná se o komplexní nástroj pro výuku algoritmizace a programování. A nyní (únor 2020) je dostupný také pro počítače MAC. A proč ho popisuji jako komplexní? Protože to není jen vývojové prostředí. Po instalaci nástroje získáte přístup k otevřené knihovně výukových lekcí a výzev. Základní sada „Learn to Code“ je postavena na jednoduchém příběhu postavičky Byte, kterou pomocí příkazů provázíte virtuálním světem. Asi nic nového – tohle známe ze spousty jiných nástrojů. Ve Swiftu však neprogramujeme pomocí blokových příkazů, ale přímým zápisem kódu v jazyce Swift. Učíte se tak reálný programovací jazyk, který nemá daleko k Objective-C, ne ...

Trailer v iMovie

Trailer v iMovieJednou ze zajímavých funkcí aplikace iMovie je tvorba traileru (česky upoutávky). Je to velmi jednoduchý nástroj s efektním výsledkem a určitě se dá velmi dobře využít i ve výuce. Hezkou ukázkou je například práce žáků ze ZŠ Planá nad Lužnicí, kdy žáci vytvářeli v hodinách dějepisu upoutávky na známé české značky. U nás na škole jsme poprvé vyzkoušeli využít upoutávku jako doplněk klasického zápisu do čtenářského deníku s žáky 6. třídy.  A právě díky tomu, že samotná technická tvorba je velmi jednoduchá, máte jako učitel čas a prostor zaměřit se na správné sestavení příběhu. Každá upoutávka má totiž pevně daný počet snímků a textových polí. Žáci tak musí hodně přemýšlet o tom, jak fotografie, videa a titulku sestaví. Mě při tvorbě ...

Začínáme se Spherem

Začínáme se SpheremMožná i Vás ve škole čekalo několik nových kamarádů, robotických koulí Sphero. Pokud nevíte jak začít, možná pomůžou instruktážní karty pro žáky. První karta je určena pro základní nastavení. 01_AIM (pdf)   Druhá karta vysvětluje pohybové příkazy. 02_POHYB (pdf)

Slovní mraky do tvarů

Slovní mraky do tvarůTvorba slovního mraku patří mezi docela zábavné aktivity s efektním výstupem. Aplikací pro tvorbu najdete docela hodně, v tomto článku chci ukázat jednu z nich, která umí tvořit slovní mrak do tvaru objektů, kterých je v aplikaci docela hodně. Obrovskou výhodou je však možnost vytvořit tvar z vlastní fotografie. Jedná se aplikace Phoetic, která je dostupná pro zařízení iPad a iPhone. Její ovládání je docela jednoduché, ve čtyřech krocích vyberete tvar, vytvoříte seznam slov (ten se dá uložit k pozdějšímu použití), nastavíte grafický tvar mraku a generujete. Výsledek lze uložit jako projekt pro další úpravy a také exportovat jako obrázek. Více asi napoví krátké video s ukázkou aplikace. http://www.youtube.com/watch?v=22kma9mmJFY Aplikace ke stažení na AppStore.    

Scratch v novém od 2. ledna 2019

Scratch v novém od 2. ledna 2019Populární nástroj Scratch pro výuku programování asi není nutné příliš představovat. Již dlouhou dobu se jedná o jeden z nejpoužívanějších prostředí pro výuku základů algoritmizace a programování pro děti. Jeho vznik se datuje do roku 2003 a proto se nemůžeme divit faktu, že je celý napsán pomocí technologie Flash. Jak ale už dnes všichni víme, jedná se o technologii překonanou a tvůrci Scratche to ví také. Proto vznikla verze zcela nová, postavená na technologii HTML5, což mimo jiné znamená i možnost použít ho na zařízeních s operačním systémem iOS, tedy iPadech. Nová verze je již delší dobu dostupná na adrese https://beta.scratch.mit.edu, během testování byla stabilní. Žádné převratné změny se nekonají, je trochu odlišné rozmístění nástrojů, ale když jsem s žáky v ...

Jednoduché aktivity se Spherem

Jednoduché aktivity se SpheremA pokračujeme. Minule jsme propojili robotickou kouli Sphero a iPad a vyzkoušeli ovládání pomocí aplikace Sphero Edu. Nyní nás čekají jednoduché příkazy, kterými kouli rozpohybujeme.  Úloh na jednoduché ovládání se dá vymyslet spousta. Obvykle se jedná o procházení po nějaké trase. Tady si můžete pomoci obyčejnou lepící páskou a vyznačit na podlaze dráhu. Můžete využít různé kostky, knihy, samotný vzor podlahy, prostě cokoliv. Nakonec vyzkoušejte si do vyhledávače Google zadat klíčová slova „sphero maze“ a sami uvidíte. Žáci pak mají za úkol vytvořit program, který kouli po vyznačené trase dovede do cíle. Hodnotit můžete počet vyjetí z trati, celkový čas, shození překážky, … Hezkou aktivitu najdete přímo na stránkách podpory Sphero Edu, kde je připravena dráha sestavená jen pomocí násobků úhlu 45 ...

Socrative jako nástroj řízení výuky

Socrative jako nástroj řízení výukyNástroj Socrative patří mezi mé oblíbené. To, že mi usnadňuje práci s opravováním běžných testů, už beru jako samozřejmost. Ale dá se využít i jinak, konkrétně jako nástroj pro vysvětlení nebo zopakování vybrané látky. Popíšu tento postup na konkrétním příkladu. Aktuálně se v matematice věnuji racionálním číslům, celek pomalu končíme, žáci by již měli mít ucelené představy o tom, jaká jsou pravidla umístění čísel na číselné ose, orientovat se ve vlastnostech oborů N, Z a Q, znát pravidla znamének u násobení a dělení atp. Takže jak vše zopakovat? Vytvořil jsem si v Socrativu klasický test s uzavřenými otázkami (náhled pomocí SOC-37533968). V hodině jsem jej ale spustil v režimu Teacher Paced. Což znamená, že já rozhoduji, kdy se otázka objeví na ...

Robotíme s iPadem a Sphero

Robotíme s iPadem a SpheroNásledující řádky jsou určeny těm, kteří se zajímají o práci s robotickou koulí Sphero. Postupně bych se rád podělil o zkušenosti s jejich využíváním ve výuce, zejména na základní škole. Začneme aplikací, která je pro jejich ovládání určena. Jedná se o aplikaci Sphero Edu, která je k dispozici jak pro iPady, tak pro tablety s Androidem.  Aplikace je poměrně jednoduchá, není nutná žádná registrace, i když je v úvodu nabízena. Aplikace je rozdělena na 4 základní záložky (v dolním řádku), zajímat nás budou hlavně záložky Programs a Drive. Zde se odehrává vlastní ovládání robota. Na úplný začátek asi použijete záložku Drive, díky které se přepnete do režimu připojení. V seznamu uvudíte všechny dostupné roboty v okolí a sílu jejich signálu. Lehce tak ...

Frontálně s Nearpodem II.

Frontálně s Nearpodem II.V minulém článku jsem popsal některé možnosti nástroje Nearpod. Šlo hlavně o to, že pomocí Nearpodu odstraníme některé nevýhody frontálního způsobu výuky. Slíbil jsem pokračování, tak tady je. Další aktivitou Nearpodu je Pool, což je anketa (hlasování) . Dáváte jednu otázku, několik možností odpovědí. Žáci volí jen jednu možnost. Výsledek ankety můžete promítnout zpět na žákovská zařízení a vyvolat tak například diskusi nad výsledky. Všechny doposud popsané aktivity patří mezi tzv. aktivní. Což znamená, že žáci musí aktivně reagovat na nějaký úkol. Opět se budu opakovat, ale největší výhodou je to, že zapojíte opravdu všechny žáky. Nearpod však obsahuje i další možnosti vkládání zajímavého obsahu. Pokud přejdu běžné obrázky či PDF dokumenty, upozornil bych na možnost vložení 3D objektů. Nearpod obsahuje vlastní databázi, ...

Frontální výuka? S Nearpodem to jde.

Frontální výuka? S Nearpodem to jde.Nechci zde rozebírat problematiku frontální výuky na školách. Že se nejedná o ten nejlepší způsob výuky asi víme, ale … V situaci, kdy máme plnou třídu, plný úvazek a hromady učiva k probrání se tomu prostě nevyhneme. Existují však nástroje, pomocí kterých můžeme frontální způsob výuky výrazně zefektivnit. Jedním z nich je i Nearpod, který rozšiřuje možnosti klasických prezentací o zpětnou vazbu. Jeho použití předpokládá, že má každý žák k dispozici nějaké zařízení připojené k Internetu. Ideálně tablet, na kterém můžete promítat běžnou prezentaci, ale postačí i mobilní telefon, popřípadě být s žáky v počítačové učebně. A co tedy jde? Zejména o to, že díky zpětné vazbě od každého žáka máte opravdu přehled o tom, zda žáci rozumí tomu co vysvětlujete. ...

Jak rychle vytvořit myšlenkovou mapu?

Jak rychle vytvořit myšlenkovou mapu?Opět jedna rychlá zpráva o webové aplikaci. Pokud potřebujete rychle vytvořit myšlenkovou mapu, můžete použít webovou aplikaci Mindmup.com, která v základní verzi funguje i bez nutnosti registrace a přihlášení. Výsledek jednoduše stáhnete ve formátu PNG. Ideálně pracuje na desktopu, na iPadu občas hlásí problém. Ale například ve spojení s interaktivní tabulí to může být dobrý nástroj pro učitele.

Robotíme s iPadem II

Robotíme s iPadem IIV minulém článku jsem popsal některé příklady robotických pomůcek pro výuku, které lze ovládat iPadem. A zakončil jsem to odkazem na moje oblíbené Sphero. Pokud jste si nabídku jejich robotů prošli, možná Vás bude zajímat, který se z mého pohledu pro výuku hodí nejvíce. Osobně mám zkušenost se čtyřmi modely: Sphero mini Sphero 2.0 Sphero SPRK+ Sphero BB8 Nebudu se dlouze rozepisovat, nejlepší zkušenost jsem udělal s modelem, SPRK+. Model Sphero mini je sice cenově zajímavý, nabíjí se obyčejným USB kabelem (micro), je docela odolný, ale hlavním problémem bylo nespolehlivé bluetooth připojení v zarušeném prostředí. Jakmile jsme měli ve třídě více zařízení, verze mini reagovala s velikým zpožděním, popřípadě se odpojovala. Jakmile jsme vzali robota trochu dál nebo mimo třídu, vše bylo v pohodě. Takže ...

Robotíme s iPadem

Robotíme s iPademRobotika je nyní velmi aktuální téma, není snad jediná učitelská IT konference, kde by se o robotech nemluvilo. Nakonec i v nově vytvořených učebnicích pro obor informatika se s robotikou počítá, dokonce velmi intenzivně. Roboty je však nutné nějak ovládat, a tady se naplno ukazuje výhoda tabletů. Ona totiž klasická počítačová učebna není pro práci s roboty zcela ideální. Je zde obvykle málo prostoru a třeba i propojování robotů s počítači umístěnými uvnitř speciálních stolů pomocí kabelů není tak úplně jednoduché. Většina robotických pomůcek je dnes schopna komunikovat pomocí bluetooth, tedy s každým běžným tabletem či telefonem. K výuce tak stačí jakýkoliv volný prostor – tělocvična, chodba, vestibul školy, kam si veškeré pomůcky jednoduše přivezeme. S výukovými roboty však přichází ještě ...

Výpis celé kategorie s návody …