Návody

Každé zařízení vyžaduje specifický postup zapojení. Ve školách je dnes k nalezení obrovské množství různých typů projektorů, prezenterů, počítačů, interaktivních tabulí atp. Jejich vzájemná komunikace je někdy obtížná, ale určitě ne nemožná.

V této kategorii tedy hledejte řešení konkrétních problémů typu „Jak vytvořit společný diskový prostor pro jednu třídu“ či „Jak dostat obraz z tabletu na projektor“.

S iPadem na prázdniny – knihy

S iPadem na prázdniny - knihy
Máte školní iPad a chystáte se na prázdniny? Tak tady je jeden tip, jak ho využít. Třeba jako takovou přenosnou knihovnu. Součástí iPadu je i vestavěná aplikace Knihy (dříve iBooks), díky které uděláte z iPadu elektronickou čtečku. Součástí aplikace je také přístup na online knihkupectví s obrovským výběrem knih v češtině. Určitě by vám ale neměla uniknout kategorie „Bezplatné“. Najdete zde nejen klasiky (Čapek, Vančura, Orwell), ale i knihy méně známých autorů. Většinou se jedná o detektivky, nebo horory. Ale na oddychové čtení asi stačí. Knihy zdarma ale najdete v podstatě v každé sekci knihkupectví. A pokud vám není cizí angličtina, výběr se velmi rozšiřuje. Knihy zdarma najdete v samostatné kategorii „Žebříčky – Bezplatné“, pro podrobnější vyhledávání pak jděte přímo do ...

Blooket – jak přenést sadu z Quizletu

Blooket - jak přenést sadu z Quizletu
V předchozím článku jsme si představili nástroj Blooket, která je určen zejména k zábavnému procvičování učiva. Za jednu z velkých výhod považuji možnost přenést do něj hotové sady cvičení z nástroje Quizlet, který obsahuje obrovské množství hotových cvičení. Jak tedy na to? Postup je celkem jednoduchý a je založený na tom, že v Quizletu sadu exportujete, zkopírujete a následně vložíte do Blooketu. Aktuálně lze přenášet pouze sady, u kterých nejsou obrázky, resp. přenesou se pouze textové informace. Export sady z Quizletu Aby bylo možné Quizlet sady exportovat, musíte si zde zřídit účet. Úplně stačí bezplatný, lze využít přihlášení pomocí Google. Pak již jen vyhledáte sadu dle svého zájmu a najdete tlačítko Export (bývá schováno pod symbolem …). Pomocí „Copy Text“ celou sadu zkopírujete. Import ...

Když už vás Kahoot nebaví, máte tady Blooket

Když už vás Kahoot nebaví, máte tady Blooket
Všechno dobré se se po čase okouká, a ani Kahoot není výjimkou. Stále je to skvělý nástroj pro oživení výuky, ale … čeho je moc, toho je příliš. Takže je čas pohlédnout se po něčem novém. Podobných nástrojů najdete na internetu celkem dost, nějakou formu hry dnes nabízí Quizlet, Quizizz, 99math, nebo třeba Arcademics. Hodně mě ale v poslední době baví Blooket. Důvodů je více, ale mezi ty hlavní patří možnost importu testů z Quizletu a velké množství typů her, které můžete na cvičeních postavit a celkově hodně hravá atmosféra nástroje. Takže jak začít? Podobně jako u všech aplikací tohoto typu, musíte si vytvořit učitelský účet na stránce www.blooket.com. Hledejte velké modré tlačítko „Sign Up“. Využít můžete svůj Google účet, nebo ...

Zajímavá tvořítka od Discovery Education

Zajímavá tvořítka od Discovery Education
Docela hezkou sadu nástrojů pro tvorbu klasických papírových „lušťovek“ nabízí stránka Discovery Education. Díky ní si jednoduše vytvoříte osmisměrku, křížovku, kryptogram a spoustu dalších. Jak to funguje? Vytvořit můžete celkem 10 různých aktivit, slouží k tomu jednoduchá stránka pro jejich vygenerování, výsledek si pak přímo vytisknete, nebo uložíte jako obrázek. Vždy máte k dispozici čisté zadání a také výsledné řešení. Tady je přehled aktivit, které lze vytvořit: Většina aktivit je asi jasná, osobně mě zaujal Cryptogram. Jednoduše zadáte frázi, kterou chcete zakódovat a pak už hledáte správnou šifru. Vše s tužkou na papíře, takže využitelné i mimo třídu do nějaké bojovky. Dá se určit i obtížnost tak, že v přiznáte kódové číslo pro vybrané písmeno. Takto pak vypadá jednodušší šifrovaná zpráva. Určitě je tato aktivity ...

Online tabule pro matikáře

Online tabule pro matikáře
Trochu se budu opakovat po Jitce Rambouskové, ale snad malé připomenutí neuškodí. Online tabule jsme v posledních dvou letech využívali asi více než jsme chtěli, ale bylo by škoda na ně zapomenout. Každá má nějaké výhody, každá i nějaké omezení. Ale pro matikáře je zde určitě jedna hodně zajímavá a najdete ji na adrese www.mathwhiteboard.com. Hlavním prvkem je rozpoznávání ručně psaného matematického textu. Pokud pracujete na tabletu a máte k dispozici nějaký rozumný stylus, získáte tak celkem rychlý a pohodlný nástroj na převod ručně psaného matematického textu do elektronické podoby. Pak už stačí jen vyfotit obrazovku a máte materiál například pro vkládání do Kahootu či jiných podobných aplikací. Výhodou je to, že pokud se vám něco nepodaří napsat úplně hezky, stačí ...

Promítáme z iPadu … v roce 2021

Promítáme z iPadu ... v roce 2021
Zrcadlení obrazovky iPadu je bezesporu jednou ze zásadních funkcí, která nám ve škole pomáhá. Děje se tak díky funkci AirPlay a už jsem o ní na tomto webu psal mnohokrát. Drobným problémem ale je, že pro pro příjem obrazu z iPadu potřebujete nějaké zařízení, které ho do projektoru předá. Běžně se k tomu používá Apple TV, ale její cena se za poslední roky celkem zásadně zvýšila. Co tedy s tím? Náhradním řešením je použití alternativního softwaru, například Airserver. To zejména, když máte ve škole stolní PC s Windows. Pak jednoduše stačí nainstalovat tento program na PC, připojit ho k projektoru a pak jej používat jako přijímač obrazu z iPadu. Pokud ale máte počítač MAC, máme tady novinku. Nová verze operačního systému macOS ...

Když nechci jen tak obyčejný QR kód

Když nechci jen tak obyčejný QR kód
Jsou věci, o kterých se nemá smysl hádat. A jednou z nich je to, jestli má smysl využívat QR kódy ve výuce. Ne, tohle nebude další ze série článků o tom, co lze s QR kódy ve škole dělat. Těch je na internetu docela dost, jeden z posledních třeba od Slávka Hory, kde shrnul vše podstatné. Díky za něj. Tento článek je o tom, jak vytvářet kódy tak trochu jiné … Na vytvoření jednoduchého QR kódu úplně postačí oblíbený qrgenerator.cz. Jenže vytvořený a stažený QR kód je prostě tak trochu obyčejný a nudný. Jasně, můžete ho vzít na výlet do PicCollage a nějak ho dotvořit. Třeba takto: Jenže k tomu musíte být aspoň trochu kreativní … což já nejsem. A tak mi ...

Z iPadu přímo na AppStore

Z iPadu přímo na AppStore
Jednou z novinek představených na vývojářské konferenci Apple je možnost programování aplikací a jejich publikování na AppStore výhradně pomocí iPadu. Jedná se rozšíření původně výukové aplikace Swift Playgrounds.Postupně tak již nehovoříme o pouhé aplikace, ale o celé platformě. Aplikace Swift Playgrounds byla představena v roce 2016 jako nástroj pro výuku programování. Její výhodou je, že se nejedná o uzavřenou učebnici, ale je zde možnost nahrávání výukových lekcí z online knihovny. V začátcích byl k dispozici celý seriál o programování v jazyce Swift, postupně se pak knihovna naplnila dalšími projekty, díky kterým bylo možné programovat i robotické hračky Sphero, Tello, Lego, nebo micro:bit. Programování v aplikaci probíhá pomocí klasického kódu, nejedná se tedy o blokové programování. Swift Playgrounds tak tvoří hezký „můstek“ ...

Matika a ozoboti

Matika a ozoboti
Ozobot se na českých školách celkem rozšířil, je to dáno i jeho příznivou cenou. A tak když ho ve škole taky máme, co ho tak využít v opakování v matematice. A teď to nebylo jen opakování, v devítce probíráme i základní pojmy kolem kvadratické funkce a blížící se konec školního roku je ideálním časem k trochu zábavnějším hodinám. Tento nápad není můj, inspiroval jsem se u zahraničních kolegů. Ale oslovilo mě to natolik, že jsem se do toho pustil a vše vyzkoušel. Hlavní myšlenka je vytvořit dráhu ve tvaru paraboly a na tuto parabolu umístit kódy na důležitá místa (z matematického pohledu). Takže třeba na průniky s osou, vrchol, souměrné body, atp. Základem celé práce byl pracovní list, který jsem použil ...

Hledáme chybu … v LA

Hledáme chybu ... v LA
Ale ne, nejeli jsme nikam na výlet. Zkratka LA je tady za populární learningapps.org. V době distanční výuky se s touto webovou aplikací asi potkalo mnoho z nás a díky dostupnosti a jednoduchosti tvorby v ní za poslední rok vzniklo obrovské množství nových cvičení. Což je skvělé, spousta hotového materiálu k okamžitému použití. Je tady však jedno velké ALE … A tím je to, že spousta cvičení vznikla „jednoúčelově“ a bez nějaké větší kontroly. Sám se na nějaká narazil, když jsem hledal rychlý procvičovací úkol pro své žáky. Naštěstí mám ale hloupý zvyk si každé cvičení před zadáním prověřit. A tak mě po návratu do školy napadlo, že si z toho s deváťáky v rámci opakování učiva uděláme tak trochu hru. ...

Scratch a učitelský účet

Scratch a učitelský účet
V rámci výuky tzv. Nové informatiky je v oblasti algoritmizace a programování jedním z nejvíce používaných nástrojů Scratch. Asi ho znáte, není to ostatně v oblasti výuky žádný nováček, jeho historie sahá až k roku 2003 a za tu dobu získal nejen mnoho příznivců, ale také spoustu novinek a vylepšení. Jednou z funkcí je také možnost zřízení učitelského účtu, který vám má pomoci při jeho plném využívání ve výuce. A jak to s tím tedy je? O učitelský účet si musíte zažádat na samostatné stránce, v rámci registrace vzniká nový účet, o případné propojení s existujícím účtem si musíte požádat  mailem s uvedením původního účtu, mailem a měsícem a rokem narození. Vše nějakou dobu trvá, jak povolení učitelského účtu, tak propojení. ...

Vyzkoušeno za vás – matematické procvičování 99 Math

Vyzkoušeno za vás - matematické procvičování 99 Math
Procvičování v matematice – to je už docela obehrané téma. Nástrojů máme docela dost, ale asi se shodneme, že právě u často se opakujících aktivit se občas hodí nějaká ta změna. Takže i když je tady Kahoot, Quizizz, ThatQuiz nebo UmimeMatiku, jsem rád, když objevím něco nového. Jeden zajímavý startup vzniká na adrese 99math.com a určen je spíše pro mladší žáky. Ale najde se pár i pro starší. Co tedy aplikace umí a jak funguje? Za mě je to vlastně takový čistě matematický Kahoot s příchutí Quizizz a ThatQuiz. To znamená, že máte k dispozici nějakých 17 matematických oblastí, ze kterých lze generovat online aktivitu k procvičování. Aktivitou myslím sadu příkladů velmi podobného typu. Tuto aktivitu můžete spustit jako živou hru ...

Ta tabule nám prostě chybí …

Ta tabule nám prostě chybí ...
Tabule v distanční výuce je stále velmi žhavé téma. Každá platforma má nějaké své řešení, ať už je to Jamboard u Google, nebo Whiteboard u Microsoft. Pak tu máme spoustu dalších, jako třeba webové aplikace whiteboard.fi, webwhiteboard.com, awwapp.com, collboard.com, realtimeboard.com, a další a další. Ale občas si člověk uvědomí, že tu máme „stálice“, které používá téměř každý den a ani si to neuvědomí. A jednou takovou je Explain Everything. K aplikaci Explain Everything jsem přišel díky iPadu, kde se jednalo o tzv. „must have“ aplikaci. Její historie sahá celkem daleko, trochu jsem pátral na svém webu a první zmínku o ní jsem dával už v roce 2012. Od té doby prošla dost velkým vývojem, zdražila, přidala podporované platformy, změnila způsob ...

Socrative v roli osobního učitele

Socrative v roli osobního učitele
Ten Socrative, to je to na ty písemky, že? Tak to já znám … Často slyším tento komentář, když o této webové aplikaci začnu někde mluvit. Ale potenciál tohoto nástroje je i jinde. Skvěle ho můžete využít jako nástroj individuálního přístupu v době distanční výuky. Ale nejen tam, i v hodině se to uplatní skvěle. O co tedy jde? Znáte to, máte nějakou opakovací nebo procvičovací část učiva a každý z žáků prostě potřebuje trochu jiné tempo, poradit v jiné situaci, procvičit jinou část …  A to frontálkou moc nejde. Takže pracovní list. No jo, ale jak uvidím jejich práci? Kde ho vytvořit? A hlavně, jak se žák dozví, že postupuje správně? Na tyhle otázky mi dává Socrative odpověď. V jednom ...

Hlásíme se v Google Meet.

Hlásíme se v Google Meet.
Platformy se nám postupně srovnávají. Funkce kterou známe z MS Teams konečně dorazila i do Google Meet – přihlášení se o slovo. Oznámena byla 16. 11. 2020 a postupně se dostává do všech edicí Google Workspace a G Suite Education. Není nutné nic instalovat, vše se objeví automaticky na webu i v mobilní aplikaci. A jak to vypadá? Není na tom nic složitého. V závislosti na platformě se v ovládací liště objeví ikona ruky, na kterou může žák kliknout. Učitel přihlášení vidí v přehledu uživatelů jako samostatnou část, ne tedy jen příznakem, jako v MS Teams. Pořadí v panelu zobrazuje také pořadí přihlášení. Takže tuto funkci lze použít i pro „odbavování“ dotazů v jejich správném pořadí. Žák může přihlášení kdykoliv zrušit, stejně ...

Ahoj, Google fotky. Nebo ne?

Ahoj, Google fotky. Nebo ne?
Když v roce 2005 nabídl Google neomezené úložiště pro fotografie pro všechny, zdál se být IT svět prostě nádherný. Vypadalo to úžasně, prostě fotíte a o nic se nestaráte. Vyměníte mobil? Nevadí, Cloud vše řeší, nainstalujete aplikaci, propojíte se svým Google účtem a je hotovo. Ale asi se dalo čekat, že nic netrvá věčně. Bezplatné služby se postupně omezují, a to nyní potkalo i tuto oblíbenou službu. Tedy ne hned, vše začne 1. června 2021. A do té doby se dá alespoň pár věcí řešit. Jak? Asi zásadní informace je, že se do celkového 15GB limitu (resp. do limitu, který na svém disku máte, historicky můžete mít i více) nebudou počítat fotografie uložené před datem 1. 6. 2021. Takže limit ...

Časosběr pro distanční výuku? A k čemu?

Časosběr pro distanční výuku? A k čemu?
Funkce pro vytvoření časosběrného videa je běžně dostupná přímo v nabídce fotoaparátu na telefonech a tabletech s iOS a také na některých typech Androidů. Pokud tam není, není problém si doinstalovat bezplatnou aplikaci. No ale k čemu nám to vlastně může být? Určitě jste už viděli úchvatná videa s plujícími mraky na obloze, rostoucí květinou, nebo líhnoucí se kuklou motýla. Ale využít se dá i jinak. V distanční výuce můžeme pomocí časosběru vytvořit video, které zaznamená nějaký delší postup, v matematice typicky postup geometrické konstrukce, postup řešení příkladu, ale i kreslení nějakého diagramu či obrazce. A vlastně k tomu nepotřebujeme ani žádné složité vybavení. Stačí jen nějak vhodně umístit telefon či tablet nad vznikající práci a spustit záznam. Výhodou proti ...

Vyfoť a pošli …

Vyfoť a pošli ...
Možná jeden z nejčastějších pokynů dnešní doby „Vyfoť svou práci a vlož jako řešení úkolu“. Odevzdávání úkolů nelze vždy řešit pomocí textových dokumentů, ne každý žák má k dispozici klasický počítač s velkou obrazovkou a klávesnicí. Navíc u spousty aktivit je využití IT kontraproduktivní. Zkuste třeba zapsat řešení rovnice se zlomkem v textovém editoru. To opravdu nemá smysl. U menších dětí pak určitě musíme procvičovat grafomotoriku a nespoléhat jen na klávesnici. Jenže … pokyn „vytoť a pošli“ pak může způsobit učitelům nemalé problémy. Vyfoceno za šera, z boku, otočené „naležato“, rozmazané, … zkrátka víc luštíte, než hodnotíte. Co s tím? Možným řešením je využít aplikace, které se chovají jako klasický skener. Tedy nejen že nafotí, ale fotku upraví do podoby dokumentu. ...

Doplňte video z Youtube o výukové prvky

Doplňte video z Youtube o výukové prvky
Určitě se v dnešní době neobejdete bez využití výukových videí, kterých je na YouTube docela dost. Ale nechat koukat žáky třeba půl hodiny bez jakékoliv další aktivity není moc efektivní. Takže jak to změnit? Stačí k videu přidat nějaké aktivizační úkoly – krátkou otevřenou otázku, rychlý dotaz s výběrem možností, prostě něco, co dá žákovi zpětnou vazbu, jestli videu porozuměl. Jak na to? Tuto možnost má jeden z mých oblíbených nástrojů – Nearpod. Tento nástroj i ve své bezplatné edici umožňuje tvorbu interaktivních videí a to celkem jednoduše. Po přihlášení do svého účtu si vyberete možnost Create Videos. Druhým krokem je vložení videa. Nearpod nabízí vlastní databázi, která je ale v angličtině, což může být překážkou. Naštěstí je zde záložka YouTube, kde ...

Kahoot umí matiku …

Kahoot umí matiku ...
Představovat nástroj Kahoot! asi už v dnešní době nemá úplně smysl. I na tomto webu jsem o něm napsal pár článků. Takže teď opravdu jen rychlá zpráva. Nově se v editoru objevila možnost psát matematické vzorce, a to nejenom v otázce, ale i u každé odpovědi. Stačí kliknout na symbol f(x) a vyvoláte poměrně povedený editor pro matematiku, a vlastně nejen pro ni. Špatná zpráva pro uživatele iPadu – tam prozatím editor nefunguje. A jen taková poznámka. Nikdy by mě nenapadlo, že když jsem se v roce 1993 učil používat nástroj LaTeX, budu jej využívat dodnes. Jak to? No protože pokud jej znáte, můžete si psaní rovnic v Kahootu dost ulehčit. Stačí napsat napsat odpovídající příkaz a Kahoot jej automaticky změní na ...

Výpis celé kategorie s návody …