Návody

Každé zařízení vyžaduje specifický postup zapojení. Ve školách je dnes k nalezení obrovské množství různých typů projektorů, prezenterů, počítačů, interaktivních tabulí atp. Jejich vzájemná komunikace je někdy obtížná, ale určitě ne nemožná.

V této kategorii tedy hledejte řešení konkrétních problémů typu „Jak vytvořit společný diskový prostor pro jednu třídu“ či „Jak dostat obraz z tabletu na projektor“.

Scratch v novém od 2. ledna 2019

Populární nástroj Scratch pro výuku programování asi není nutné příliš představovat. Již dlouhou dobu se jedná o jeden z nejpoužívanějších prostředí pro výuku základů algoritmizace a programování pro děti. Jeho vznik se datuje do roku 2003 a proto se nemůžeme divit faktu, že je celý napsán pomocí technologie Flash. Jak ale už dnes všichni víme, jedná se o technologii překonanou a tvůrci Scratche to ví také. Proto vznikla verze zcela nová, postavená na technologii HTML5, což mimo jiné znamená i možnost použít ho na zařízeních s operačním systémem iOS, tedy iPadech. Nová verze je již delší dobu dostupná na adrese https://beta.scratch.mit.edu, během testování byla stabilní. Žádné převratné změny se nekonají, je trochu odlišné rozmístění nástrojů, ale když jsem s žáky v ...

Jednoduché aktivity se Spherem

A pokračujeme. Minule jsme propojili robotickou kouli Sphero a iPad a vyzkoušeli ovládání pomocí aplikace Sphero Edu. Nyní nás čekají jednoduché příkazy, kterými kouli rozpohybujeme.  Úloh na jednoduché ovládání se dá vymyslet spousta. Obvykle se jedná o procházení po nějaké trase. Tady si můžete pomoci obyčejnou lepící páskou a vyznačit na podlaze dráhu. Můžete využít různé kostky, knihy, samotný vzor podlahy, prostě cokoliv. Nakonec vyzkoušejte si do vyhledávače Google zadat klíčová slova „sphero maze“ a sami uvidíte. Žáci pak mají za úkol vytvořit program, který kouli po vyznačené trase dovede do cíle. Hodnotit můžete počet vyjetí z trati, celkový čas, shození překážky, … Hezkou aktivitu najdete přímo na stránkách podpory Sphero Edu, kde je připravena dráha sestavená jen pomocí násobků úhlu 45 ...

Socrative jako nástroj řízení výuky

Nástroj Socrative patří mezi mé oblíbené. To, že mi usnadňuje práci s opravováním běžných testů, už beru jako samozřejmost. Ale dá se využít i jinak, konkrétně jako nástroj pro vysvětlení nebo zopakování vybrané látky. Popíšu tento postup na konkrétním příkladu. Aktuálně se v matematice věnuji racionálním číslům, celek pomalu končíme, žáci by již měli mít ucelené představy o tom, jaká jsou pravidla umístění čísel na číselné ose, orientovat se ve vlastnostech oborů N, Z a Q, znát pravidla znamének u násobení a dělení atp. Takže jak vše zopakovat? Vytvořil jsem si v Socrativu klasický test s uzavřenými otázkami (náhled pomocí SOC-37533968). V hodině jsem jej ale spustil v režimu Teacher Paced. Což znamená, že já rozhoduji, kdy se otázka objeví na ...

Robotíme s iPadem a Sphero

Následující řádky jsou určeny těm, kteří se zajímají o práci s robotickou koulí Sphero. Postupně bych se rád podělil o zkušenosti s jejich využíváním ve výuce, zejména na základní škole. Začneme aplikací, která je pro jejich ovládání určena. Jedná se o aplikaci Sphero Edu, která je k dispozici jak pro iPady, tak pro tablety s Androidem.  Aplikace je poměrně jednoduchá, není nutná žádná registrace, i když je v úvodu nabízena. Aplikace je rozdělena na 4 základní záložky (v dolním řádku), zajímat nás budou hlavně záložky Programs a Drive. Zde se odehrává vlastní ovládání robota. Na úplný začátek asi použijete záložku Drive, díky které se přepnete do režimu připojení. V seznamu uvudíte všechny dostupné roboty v okolí a sílu jejich signálu. Lehce tak ...

Frontálně s Nearpodem II.

V minulém článku jsem popsal některé možnosti nástroje Nearpod. Šlo hlavně o to, že pomocí Nearpodu odstraníme některé nevýhody frontálního způsobu výuky. Slíbil jsem pokračování, tak tady je. Další aktivitou Nearpodu je Pool, což je anketa (hlasování) . Dáváte jednu otázku, několik možností odpovědí. Žáci volí jen jednu možnost. Výsledek ankety můžete promítnout zpět na žákovská zařízení a vyvolat tak například diskusi nad výsledky. Všechny doposud popsané aktivity patří mezi tzv. aktivní. Což znamená, že žáci musí aktivně reagovat na nějaký úkol. Opět se budu opakovat, ale největší výhodou je to, že zapojíte opravdu všechny žáky. Nearpod však obsahuje i další možnosti vkládání zajímavého obsahu. Pokud přejdu běžné obrázky či PDF dokumenty, upozornil bych na možnost vložení 3D objektů. Nearpod obsahuje vlastní databázi, ...

Frontální výuka? S Nearpodem to jde.

Nechci zde rozebírat problematiku frontální výuky na školách. Že se nejedná o ten nejlepší způsob výuky asi víme, ale … V situaci, kdy máme plnou třídu, plný úvazek a hromady učiva k probrání se tomu prostě nevyhneme. Existují však nástroje, pomocí kterých můžeme frontální způsob výuky výrazně zefektivnit. Jedním z nich je i Nearpod, který rozšiřuje možnosti klasických prezentací o zpětnou vazbu. Jeho použití předpokládá, že má každý žák k dispozici nějaké zařízení připojené k Internetu. Ideálně tablet, na kterém můžete promítat běžnou prezentaci, ale postačí i mobilní telefon, popřípadě být s žáky v počítačové učebně. A co tedy jde? Zejména o to, že díky zpětné vazbě od každého žáka máte opravdu přehled o tom, zda žáci rozumí tomu co vysvětlujete. ...

Jak rychle vytvořit myšlenkovou mapu?

Opět jedna rychlá zpráva o webové aplikaci. Pokud potřebujete rychle vytvořit myšlenkovou mapu, můžete použít webovou aplikaci Mindmup.com, která v základní verzi funguje i bez nutnosti registrace a přihlášení. Výsledek jednoduše stáhnete ve formátu PNG. Ideálně pracuje na desktopu, na iPadu občas hlásí problém. Ale například ve spojení s interaktivní tabulí to může být dobrý nástroj pro učitele.

Robotíme s iPadem II

V minulém článku jsem popsal některé příklady robotických pomůcek pro výuku, které lze ovládat iPadem. A zakončil jsem to odkazem na moje oblíbené Sphero. Pokud jste si nabídku jejich robotů prošli, možná Vás bude zajímat, který se z mého pohledu pro výuku hodí nejvíce. Osobně mám zkušenost se čtyřmi modely: Sphero mini Sphero 2.0 Sphero SPRK+ Sphero BB8 Nebudu se dlouze rozepisovat, nejlepší zkušenost jsem udělal s modelem, SPRK+. Model Sphero mini je sice cenově zajímavý, nabíjí se obyčejným USB kabelem (micro), je docela odolný, ale hlavním problémem bylo nespolehlivé bluetooth připojení v zarušeném prostředí. Jakmile jsme měli ve třídě více zařízení, verze mini reagovala s velikým zpožděním, popřípadě se odpojovala. Jakmile jsme vzali robota trochu dál nebo mimo třídu, vše bylo v pohodě. Takže ...

Robotíme s iPadem

Robotika je nyní velmi aktuální téma, není snad jediná učitelská IT konference, kde by se o robotech nemluvilo. Nakonec i v nově vytvořených učebnicích pro obor informatika se s robotikou počítá, dokonce velmi intenzivně. Roboty je však nutné nějak ovládat, a tady se naplno ukazuje výhoda tabletů. Ona totiž klasická počítačová učebna není pro práci s roboty zcela ideální. Je zde obvykle málo prostoru a třeba i propojování robotů s počítači umístěnými uvnitř speciálních stolů pomocí kabelů není tak úplně jednoduché. Většina robotických pomůcek je dnes schopna komunikovat pomocí bluetooth, tedy s každým běžným tabletem či telefonem. K výuce tak stačí jakýkoliv volný prostor – tělocvična, chodba, vestibul školy, kam si veškeré pomůcky jednoduše přivezeme. S výukovými roboty však přichází ještě ...

Ukazovátko na displeji iPadu

Pokud používáte iPad k prezentování pomocí zrcadlení obrazu, tak možná také postrádáte jednu zásadní věc. A tou je zvýraznění toho, kde se dotýkáte displeje. Při klasické prezentaci pomocí Keynote nebo Powerpoint to ani tak nevadí, protože máte k dispozici vestavěné nástroje ukazovátka. Ale pokud zrcadlíte přímo obrazovku iPadu a ukazujete například práci s aplikací, tato funkce výrazně chybí. A třeba při práci s Geogebrou se pak jedná o téměř zásadní problém. Bohužel nemá iPad přímo funkce zvýraznění doteku, jak ji známe například z Androidu. Můžeme si ale pomoci malým trikem. A tím je využití jedné z funkcí Zpřístupnění, tedy sady nástrojů pro osoby s hendikepem. Jedná se o funkci Assistive Touch, která na displej iPadu umístí malé tlačítko. Tím se dá ...

QR kódy ještě rychleji

Pokud potřebujete vytvořit QR kód jako odkaz na nějakou internetovou stránku, můžete využít aplikaci QuiQR, která se do iPadu přidat do nabídky sdílení. To znamená, že když máte na svém iPadu otevřenou stránku, na kterou mají přejít i žáci, stačí kliknout na ikonu sdílení, vybrat ikonu QuiQR a ihned máte vytvořený QR kód. Promítnete jej na projektor a je hotovo. Aplikaci QuiQR je ke stažení zdarma. Následně ji musíte zapnout v nabídce sdílení v Safari.  

Google Classroom a Apple Classroom? Jak to vlastně je?

Pro všechny, kterým není úplně jasný rozdíl mezi aplikacemi Google Classroom a Apple Classroom, jsme společně s Vojtou Gybasem připravili videonávod, co jednotlivé nástroje umí a čím se od sebe liší. Ono se vlastně jedná o dvě úplně rozdílné věci. O nástroji Apple Classroom, nebo taky Apple Třída, si můžete přečíst i v samostatném článku. https://www.youtube.com/watch?v=7nl9io_oJeA  

Brainstorming pomocí slovního mraku

Jedním z možných využití mobilních zařízení žáků je rychlý brainstorming na nějaké téma. Zajímavý nástroj je webová aplikace Polleverywhere.com, pomocí kterého vytváříte z odpovědí žáků slovní mrak. Funguje to tak, že vytvoříte hlasování (poll) a tím získáte webovou adresu pro žáky. Na této adrese je pouze jednoduchý formulář pro zadání jména žáka a odpovědi. Slovní mrak pak vzniká automaticky, velikosti pojmů odpovídají počtu zadaných odpovědí. Aplikace nabízí základní variantu pro vzdělávací sektor zdarma, kde je hlavním omezením 40 odpovědí na jedno hlasování. Zatím jsem však nenašel žádnou jinou bezplatnou alternativu, která by umožnila něco podobného s více pojmy. Aplikace obsahuje poměrně velké množství nastavení typu a vzhledu výsledku hlasování. V praxi se mi nejvíce osvědčil právě slovní mrak, u kterého ale musíte ideálně ...

Apple Classroom – když máte jeden iPad pro více žáků

Pokud má na vaší škole každý žák svůj iPad a s nikým jej nesdílí, nemusíte tento článek dál číst. Ale pro ty, kteří mají k dispozici jednu či dvě mobilní sady a s jedním iPadem pracují v různých hodinách různí žáci, budou se vám možná informace z tohoto článku hodit. Nástroj Apple Třída umí rozlišit konkrétní hodiny každého učitele a pamatuje si jejich nastavení. Žák tak zadává své jméno jen jednou v první hodině a pak celý školní rok už pracuje se svým iPadem pod svým jménem. Zkusím zde popsat svou zkušenost a postup: iPady v kufru mám označeny a uloženy podle čísel. iPad 1 až iPad 30 – číslo je nalepené na zadní straně, je na ploše iPadu a v kufru ...

Scratch se nám pomalu dostává na iPady

Populární nástroj Scratch pro výuku programování asi není nutné příliš představovat. Již dlouhou dobu se jedná o jeden z nejpoužívanějších prostředí pro výuku základů algoritmizace a programování pro děti. Jeho vznik se datuje do roku 2003 a proto se nemůžeme divit faktu, že je celý napsán pomocí technologie Flash. Jak ale už dnes všichni víme, jedná se o technologii překonanou a tvůrci Scratche to ví také. Proto vzniká verze zcela nová, postavená na technologii HTML5, což mimo jiné znamená i možnost použít ho na zařízeních s operačním systémem iOS, tedy iPadech. Novou verzi můžete klidně testovat už nyní na adrese https://beta.scratch.mit.edu a to nejenom na iPadech. Beta verze běží jako správná webová aplikace na většině běžných OS a prohlížečů, takže klidně testujte ...

Videonávod – nahrávání obrazovky iPadu

Jednou z ukrytých funkcí iPadu a iPhonu je možnost nahrávání obrazovky. Díky této funkci můžete například velmi jednoduše vyrobit návod pro své kolegy, jak pracovat s konkrétní aplikací či nastavit některou z funkcí iPadu. Jak to celé funguje? Podívejte se na další z našich videonávodů, které vytváříme společně s Vojtou Gybasem.   https://youtu.be/Tzjz562NABw  

Videonávod – nastavení omezení

Věděli jste, že můžete v iPadu a iPhonu omezit seznam stránek, které lze pomocí aplikace Safari prohlížet? Nebo že můžete úplně vypnout Fotoaparát a aplikaci Safari jen pomocí jednoduchého nastavení? Na tuto funkci jsme se zaměřili v dalším z našich videonávodů, které vytváříme společně s Vojtou Gybasem.   https://youtu.be/YvQiQXaYojo

Videonávod – Anotace obrázku

Po roční odmlce přinášíme společně s Vojtou Gybasem další ze série našich videonávodů, tentokrát na téma jednoduché úpravy a anotace obrázků přímo v iPadu bez nutnosti instalace jakékoliv doplňkové aplikace. Může to tak být alternativa k populární aplikaci Skitch, která již v novějších verzích iOS nefunguje zcela spolehlivě. https://youtu.be/LJU_7n-LQQk

Programujeme pomocí Scratche – začátky

Rád bych se podělil o zkušenost s výukou realizovanou pomocí nástroje Scratch u žáků 6. třídy. Jedná se o úplné základy výuky algoritmizace a programování a o tomto tématu jistě najdete na Internetu spoustu jiných a lepších článků. Píšu tento článek jen jako poznámky pro sebe a jako lehkou inspiraci pro ostatní, kteří by podobné téma chtěli také zkusit. Žáci již měli malou zkušenost s aplikace Scratch Jr. v loňském roce. Jednu hodinu jsme pak věnovali motivaci, proč se vlastně učíme programovat a zkoušeli jsme prostředí Scratch (scratch.mit.edu) na počítači. V rámci motivace jsem žákům pouštěl videa, kde stroj vyřezává obal na mobil, 3D tiskárna tiskne dům atp. Bavili jsme se o tom, jak tyto stroje asi pracují. Pak jsem měl ...

Učitelský iPad a aplikace Třída (Apple Classroom)

Nyní již víte, co je to vlastně nástroj Apple Classroom. V prvním a druhém díle krátkého seriálu jste se seznámili s tím, na jakých zařízeních je možné nástroj provozovat a jak nastavíte žákovské iPady. Nyní se jen krátce podíváme na možnosti, které má učitel během výuky díky nainstalované aplikaci k dispozici. Následující obrázková galerie vysvětluje jednotlivé ikony aplikace Třída. Dnešní článek je opravdu velmi krátký a přináší pouze přehled funkcí aplikace Třída. Postupně si však v rámci seriálu vysvětlíme podrobně jednotlivé funkce včetně možných problémů a případných nejasností.   Článek podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko

Výpis celé kategorie s návody …