Návody

Každé zařízení vyžaduje specifický postup zapojení. Ve školách je dnes k nalezení obrovské množství různých typů projektorů, prezenterů, počítačů, interaktivních tabulí atp. Jejich vzájemná komunikace je někdy obtížná, ale určitě ne nemožná.

V této kategorii tedy hledejte řešení konkrétních problémů typu „Jak vytvořit společný diskový prostor pro jednu třídu“ či „Jak dostat obraz z tabletu na projektor“.

Praktické zavádění digitálních technologií dle SAMR modelu

Praktické zavádění digitálních technologií dle SAMR modeluZáznam webináře pro NPI SYPO, kde jsem se věnoval problematice zavádění digitálních technologií do výuky s ohledem na model SAMR. A na závěr pak neformální diskuse nad dotazy účastníků. Model SAMR popisuje úrovně zapojení ICT do výuky a věnuje se zejména vlivo na výukové cíle. Může dobře posloužit jako pomůcka k nastavení ICT strategie školy. Klade si také za cíl odstranit samoúčelné využívání ICT ve výuce.   https://www.youtube.com/watch?v=qEq-FyW5p_s&feature=emb_logo  

Sdílení prezentací v Nearpod

Sdílení prezentací v NearpodWebová aplikace Nearpod slouží k tvorbě interaktivních prezentací, které slouží zejména pro odstranění nevýhod frontální výuky a k posílení aktivity žáků ve třídě. Jak aplikace funguje, co umí a jak se v ní pracuje, se můžete dočíst v jednom z mých dřívějších článků, nebo se podívat na krátký webinář z projektu SYPO. Teď ale jen krátce, jak se dostat k hotovým prezentacím. Bohužel neexistuje žádná ucelená databáze českých prezentací, takže veškeré sdílení je na samotných učitelích. Pokud tedy vytvoříte nějakou prezentaci a chcete ji nabídnout kolegům, musíte se s ní pochlubit například na sociálních sítích, nebo v komentáři pod tímto článkem. Důležité však je, že pokud chcete prezentaci opravdu nabídnout ke zkopírování, musíte vytvořit ten správný odkaz, který je v Nearpodu ...

Webinář – Jak pracuje Socrative

Webinář - Jak pracuje SocrativeV rámci projektu SYPO jsem v krátkém webináři představoval nástroj Socrative. Tak pokud se budete chtít podívat, je k dispozici na Youtube. Jedná se opravdu o základní informace pro ty, kteří s tímto nástrojem nemají žádné zkušenosti a chtějí zjistit, jak vlastně funguje.   https://www.youtube.com/watch?v=eUhE0BvzqGo&feature=emb_logo  

Jak získat více nástěnek v Padletu

Jak získat více nástěnek v PadletuNástroj Padlet je jedním z nejoblíbenějších v oblasti elektronických nástěnek. Svou popularitu si jistě v dobách svého vzniku získal i tím, že nijak neomezoval počet nástěnek jednoho uživatele. Bohužel je ale s tímto konec a podobně jakou spousta jiných služeb se i Padlet vydal cestou dvou verzí – omezené zdarma a placené. Asi největším omezením je počet aktivních nástěnek, který je v bezplatné verzi omezen na tři. Což není mnoho. Jak si aspoň trochu tento limit zvýšit? Nečekejte žádné zázraky, jedná se o klasický postup využití tzv. referenčního kódu. Což znamená, že když si na základě vašeho doporučení někdo založí nový účet, získáte za to odměnu. Konkrétně u Padletu získáte za tři nové uživatele 1 nástěnku navíc. Pokud například plánujete využívat ...

Socrative – vytvoření účtu

Socrative - vytvoření účtuNástroj Socrative slouží k psaní písemek. Tak to je asi to nejčastější, co o této webové aplikaci uslyšíte. Je to ale opravdu tak? V následujících několika článcích se podíváme na to, jak s tímto nástrojem pracovat, k čemu všemu jej lze použít, nebo jak si z něj udělat pomocníka pro běžnou i online výuku. Prvním krokem je ale založení účtu … Jako každá jiná webová aplikace, i pro Socrative si potřebuje vytvořit účet. Nutné je to ovšem jen pro roli učitele. Pro roli žáka žádný účet není potřeba. Pro registraci učitele postačí jakýkoliv e-mail, pokud používáte Google, můžete ho pro registraci využít. Socrative nabízí tři varianty účtů, kde první (Free) je bezplatný, druhý (Socrative PRO) stojí cca 60 USD na rok ...

Classroomscreen s novými funkcemi

Classroomscreen s novými funkcemiPokud neznáte webovou stránku www.classroomscreen.com, tak doporučuji k přečtení článek od Slávka Hory. A pak honem zpátky sem, podíváme se, co je na této stránce nového. Původně jsem chtěl do názvu článku přidat ještě “ … až budeme zpátky ve škole“, ale to by bylo moc dlouhé. Ale vystihuje to tuto aplikaci. Nejedná se o nástroj pro sdílení při online výuce, ale o pomůcku přímo do třídy. Ale o tom se dočtete jinde. Nyní se podívejme, jaké nové funkce máme k dispozici od dubna 2020. Hlavní novinkou je možnost vytvoření uživatelského účtu, na kterém si můžete uložit připravené tabule. A nejen to, uložit si můžete až 3 různé seznamy žáků, které využijete při náhodném výběru. Díky uživatelskému účtu si také uložíte jazykové ...

Nepodceňujte nástrahy internetu – třeba u nástěnek Padlet

Nepodceňujte nástrahy internetu - třeba u nástěnek PadletAsi si nikdo z nás nedokáže představit, jak bychom v této době učili bez možností, které nám nabízí služby Internetu. Office 365 a Teams, GSuite a Google Učebna, elektronické nástěnky Padlet, sdílené dokumenty, online hovory, nástroje na testování a procvičování jako jsou Socrative, Forms, Quizlet či Quizizz a spousta a spousta dalších. Ze dne na den jsme přepnuli naše pracovní postupy na online přístup k žákům, ale možná jsme trochu v jisté euforii že to jde zapomněli na bezpečnost. Nechci psát o GDPR či občas až nesmyslných požadavcích na zamazávání jmen na školních výkresech na nástěnce ve třídě. Jde mi o prostou ochranu dětí před lidmi, kterých je na Internetu docela dost, nakonec kdo viděl film V síti, asi tuší ...

Online diktafon se zvukovými efekty a vzkazem

Online diktafon se zvukovými efekty a vzkazemUž dříve jsem zde popisoval webovou aplikaci Vocaroo, pomocí které můžete jednoduše vytvořit zvukovou nahrávku a odeslat ji jako obyčejný odkaz. Určitě věc, která se v dnešní době online výuky hodí. Podobnou službu nabízí také stránka voicespice.com, přidává ale pár vylepšení. Jde zejména o možnost úpravy hlasu a přidání textového vzkazu. Celá služba je zdarma a ušetří vám zejména nutnost posílat mailem či jinak zpracovávat objemné soubory. I pro žáky je určitě pohodlnější jen kliknutím nahrát svůj hlas a odeslat odkaz. A co tedy aplikace Voice Spice Recorder všechno umí? Tím základním je možnost nahrát hlas pomocí mikrofonu zařízení (počítač, tablet, mobil). Stačí do internetového prohlížeče zadat adresu www.voicespice.com, povolit přístup k mikrofonu a spustit nahrávání. Rozšířením je možnost upravit svůj hlas ...

Jak promítat obrazovku iPadu

Jak promítat obrazovku iPaduAktualizováno – pro Windows využijte 30 denní trial aplikace Airserver (popsáno níže v článku). Jednou z nejpoužívanějších funkcí iPadu při výuce je zrcadlení obrazovky. Jednoduše se připojíte k projektoru a žáci vidí vše, co se na obrazovce iPadu děje. Troufnu si tvrdit, že to je jedna z nejoblíbenějších věcí, kterou učitelé při výuce využívají. Jak ale zrcadlit iPad v případě výuky na dálku, když navíc promítáte s notebooku? Jednou z možností je realizovat online výuku přímo z iPadu, ale to nemusí být vždy ideální. Navíc používáme při vysílání různé platformy, nejen Google Meet, takže by bylo lepší mít možnost obraz iPadu přenést do notebooku. Jak na to? V případě, že používáte Macbook, je to poměrně jednoduché. Stačí využít vestavěnou aplikaci Quick Time. ...

Matematický text v Google dokumentech

Matematický text v Google dokumentechTextový editor v rámci balíku GSuite – Google Dokumenty určitě stačí na základní editaci běžného textu. Pokud jej ale začnete více využívat ve výuce, tak brzy narazíte na některé chybějící prvky. Jedním z nich je určitě možnost vkládání matematického textu. Naštěstí má celý balík GSuite možnost instalovat doplňky. A na jeden takový se nyní podíváme. Jedná se o doplněk Equation Editor ++, díky kterému ze vytvářet matematické vzorce a ty pak vkládat do textu. Matematický zápis můžete provádět nejen pomocí jazyka LaTeX, ale i pomocí jednoduchého editoru. Pokud tedy jazyk LaTeX neznáte, většinu práce za vás odvede právě tento doplněk. Chcete napsat zlomek? Stačí napsat lomítko, doplněk jej přeloží. A tak to funguje u většiny běžného matematického textu. A výsledek navíc ...

Kahoot! 5 – Hrát se dá i doma

Kahoot! 5 - Hrát se dá i domaI když se může z předchozích článků zdát, že je Kahoot určený jen pro využití ve třídě v přímém kontaktu s žáky, má tento nástroj i režim „Challenge“. Ten je určený pro domácí procvičování a opět v duchu celého nástroje se jedná o soutěž. Jak to funguje? Využijete k tomu libovolný kvíz, který se ale spustí na delší dobu a žáci k němu mohou přistoupit pomocí odkazu. Kvíz je spuštění třeba 3 dny a žák se může připojit kolikrát chce a svůj výsledek může stále vylepšovat. Po dokončení kvízu získá odkaz na výsledkovou tabuli, kde se může porovnat s ostatními. Zejména v současné době je to ideální možnost využít připravené (nebo i cizí) Kahoot kvízy pro samostatné procvičování žáků. Jak ...

Nastavení G-Suite – videopostupy

Nastavení G-Suite - videopostupyProtože se množí dotazy na některá nastavení G-Suite, postupně budu vkládat krátká videa kde co vypnout/zapnout/přepnout.  Stránka je rozdělená na základní postupy pro uživatele (učitele, žáky) a na část pro administrátory. Snad to bude někomu užitečné. Postupy jsou nahrávané na různých zařízeních (počítač, tablet, telefon), proto může být u vás rozložení prvků mírně odlišné.   Nastavení pro běžné uživatele Vypnutí mailových oznámení z Google učebny Pokud jste „zavaleni“ spoustou mailů z Učebny Google, můžete si v nastavení vypnout oznamování nových událostí. https://youtu.be/Kz6UzBMjoZw Nastavení administrace (admin.google.com) – nutný přístup správce Nastavení zabezpečení telefonů a tabletů Pokud se chce někdo přihlásit školním účtem na mobilním zařízení (tablet, telefon) , může být nastaveno, že toto zařízení musí mít aktivní zámek obrazovky. Typicky při instalaci aplikace Google Classroom se žákům zobrazí upozornění na ...

Jak doplnit videa na Youtube o vlastní obsah

Jak doplnit videa na Youtube o vlastní obsahYoutube je plný výukových videí, ale občas se vám může hodit vložit do určitého místa komentář, odkaz, vysvětlení, nebo překlad. Právě k tomu se hodí nástroj Timeline.ly. Funguje velmi jednoduše. Vložíte odkaz na video a pak pomocí webového nástroje vkládáte další obsah. Po vložení odkazu už jednoduše vyberete místo, které chcete komentovat a přidáte obsah. Jako obsah můžete použít textový komentář, fotku a video. V rámci textu je možné vložit i odkaz. Nastavit lze i délku komentovaného úseku. No a výsledek nakonec sdílíte ve formě odkazu. Na krásnou demo ukázku se můžete podívat i zde:  

Jak zřídit „dětský“ google účet

Jak zřídit "dětský" google účetSpousta škol nyní velmi rychle nasazuje nástroj Google Classroom, pomocí kterého lze poměrně efektivně řídit výuku na dálku. Pokud však taková škola nemá zařízený školní balík G-Suite (což přece jen chvilku trvá), musí se spolehnout na osobní účty žáků a učitelů. Zřízení účtu pro osobu starší 13 let je jednoduché, ale u dětí už narážíme na omezení. Tak jak tento problém vyřešit? Google nabízí řešení, a tím je vytvoření účtu pro dítě pomocí nástroje Family Link. Jak na to? Celkem jednoduše. Základem je mít google účet dospělé osoby (rodiče). Ten vytvoříte přímo na stránkách Google a podmínkou registrace je v ideálním případě fungující mobilní telefonní číslo. Jakmile tento účet máte, přejdete na službu Family Link. Na těchto stránkách si vyberete, jakým ...

Únikovka (nejen) v matice

Únikovka (nejen) v maticeJak oživit procvičování v matice? Třeba únikovkou. Kdo sleduje některý z blogů Petry nebo Jitky se asi nedozví nic nového, ale opakování je … Takže zase jen trocha inspirace z praktické výuky. Probíráme lineární rovnice, právě teď jednoduché slovní úlohy. Vlastní zadání už si moji žáci vyzkoušeli, tak prostě to chtělo nějakou novou aktivitu. A únikovka vypadala jako zajímavý nápad. Pro celou aktivitu jsem použil nástroj flippity.net, který nabízí poměrně velké množství výukových aktivit. Únikovka je jednou z mnoha a vlastně se jedná jen o obrazovku se zámky, které se odemknou po zadání správné odpovědi na vaše otázky. Příběh kolem zámků si musíte vymyslet sami. Protože jsem tuto aktivitu zkoušel poprvé, prostě jsem do třídy donesl 2 zavřené krabice, na ...

Procvičování pomocí QR kódů

Procvičování pomocí QR kódůÚplně jednoduchá aktivita, při které použijeme tablety a QR kódy. Nečekejte nic objevného, spíše jen připomenutí, že technologie nemusí přinášet pouze revoluční změny, ale třeba i jen drobnou modifikaci běžně používaných výukových scénářů (možná v tom poznáváte model SAMR ve stupni substituce/modifikace). Takže … Probíráme jednoduché lineární rovnice, dostáváme se k rovnicím se zlomky, takže klasicky musíme zopakovat dva roky staré učivo – počítání se zlomky. Někomu je to jasné, někdo to vidí poprvé :-). Aby to nebyla zase klasická frontálka, stačí trochu zapátrat po internetu a najít si různé procvičovací webové aplikace, naskládat je do pracovního listu ve formě odkazu v QR kódu a máme hotovo. Žáci u každého procvičování doplní, kolik příkladů měli správně (protože proč pořád upozorňovat jen na ...

Swift Playgrounds – programujeme nejen na iPadu

Swift Playgrounds - programujeme nejen na iPaduAplikace Swift Playgrounds není pro uživatele iPadu žádná novinka. Jedná se o nástroj, který společnost Apple představila již v roce 2016 a jedná se o komplexní nástroj pro výuku algoritmizace a programování. A nyní (únor 2020) je dostupný také pro počítače MAC. A proč ho popisuji jako komplexní? Protože to není jen vývojové prostředí. Po instalaci nástroje získáte přístup k otevřené knihovně výukových lekcí a výzev. Základní sada „Learn to Code“ je postavena na jednoduchém příběhu postavičky Byte, kterou pomocí příkazů provázíte virtuálním světem. Asi nic nového – tohle známe ze spousty jiných nástrojů. Ve Swiftu však neprogramujeme pomocí blokových příkazů, ale přímým zápisem kódu v jazyce Swift. Učíte se tak reálný programovací jazyk, který nemá daleko k Objective-C, ne ...

Trailer v iMovie

Trailer v iMovieJednou ze zajímavých funkcí aplikace iMovie je tvorba traileru (česky upoutávky). Je to velmi jednoduchý nástroj s efektním výsledkem a určitě se dá velmi dobře využít i ve výuce. Hezkou ukázkou je například práce žáků ze ZŠ Planá nad Lužnicí, kdy žáci vytvářeli v hodinách dějepisu upoutávky na známé české značky. U nás na škole jsme poprvé vyzkoušeli využít upoutávku jako doplněk klasického zápisu do čtenářského deníku s žáky 6. třídy.  A právě díky tomu, že samotná technická tvorba je velmi jednoduchá, máte jako učitel čas a prostor zaměřit se na správné sestavení příběhu. Každá upoutávka má totiž pevně daný počet snímků a textových polí. Žáci tak musí hodně přemýšlet o tom, jak fotografie, videa a titulku sestaví. Mě při tvorbě ...

Začínáme se Spherem

Začínáme se SpheremMožná i Vás ve škole čekalo několik nových kamarádů, robotických koulí Sphero. Pokud nevíte jak začít, možná pomůžou instruktážní karty pro žáky. První karta je určena pro základní nastavení. 01_AIM (pdf)   Druhá karta vysvětluje pohybové příkazy. 02_POHYB (pdf)

Slovní mraky do tvarů

Slovní mraky do tvarůTvorba slovního mraku patří mezi docela zábavné aktivity s efektním výstupem. Aplikací pro tvorbu najdete docela hodně, v tomto článku chci ukázat jednu z nich, která umí tvořit slovní mrak do tvaru objektů, kterých je v aplikaci docela hodně. Obrovskou výhodou je však možnost vytvořit tvar z vlastní fotografie. Jedná se aplikace Phoetic, která je dostupná pro zařízení iPad a iPhone. Její ovládání je docela jednoduché, ve čtyřech krocích vyberete tvar, vytvoříte seznam slov (ten se dá uložit k pozdějšímu použití), nastavíte grafický tvar mraku a generujete. Výsledek lze uložit jako projekt pro další úpravy a také exportovat jako obrázek. Více asi napoví krátké video s ukázkou aplikace. http://www.youtube.com/watch?v=22kma9mmJFY Aplikace ke stažení na AppStore.    

Výpis celé kategorie s návody …