Návody

Každé zařízení vyžaduje specifický postup zapojení. Ve školách je dnes k nalezení obrovské množství různých typů projektorů, prezenterů, počítačů, interaktivních tabulí atp. Jejich vzájemná komunikace je někdy obtížná, ale určitě ne nemožná.

V této kategorii tedy hledejte řešení konkrétních problémů typu „Jak vytvořit společný diskový prostor pro jednu třídu“ či „Jak dostat obraz z tabletu na projektor“.

Z iPadu přímo na AppStore

Z iPadu přímo na AppStore
Jednou z novinek představených na vývojářské konferenci Apple je možnost programování aplikací a jejich publikování na AppStore výhradně pomocí iPadu. Jedná se rozšíření původně výukové aplikace Swift Playgrounds.Postupně tak již nehovoříme o pouhé aplikace, ale o celé platformě. Aplikace Swift Playgrounds byla představena v roce 2016 jako nástroj pro výuku programování. Její výhodou je, že se nejedná o uzavřenou učebnici, ale je zde možnost nahrávání výukových lekcí z online knihovny. V začátcích byl k dispozici celý seriál o programování v jazyce Swift, postupně se pak knihovna naplnila dalšími projekty, díky kterým bylo možné programovat i robotické hračky Sphero, Tello, Lego, nebo micro:bit. Programování v aplikaci probíhá pomocí klasického kódu, nejedná se tedy o blokové programování. Swift Playgrounds tak tvoří hezký „můstek“ ...

Matika a ozoboti

Matika a ozoboti
Ozobot se na českých školách celkem rozšířil, je to dáno i jeho příznivou cenou. A tak když ho ve škole taky máme, co ho tak využít v opakování v matematice. A teď to nebylo jen opakování, v devítce probíráme i základní pojmy kolem kvadratické funkce a blížící se konec školního roku je ideálním časem k trochu zábavnějším hodinám. Tento nápad není můj, inspiroval jsem se u zahraničních kolegů. Ale oslovilo mě to natolik, že jsem se do toho pustil a vše vyzkoušel. Hlavní myšlenka je vytvořit dráhu ve tvaru paraboly a na tuto parabolu umístit kódy na důležitá místa (z matematického pohledu). Takže třeba na průniky s osou, vrchol, souměrné body, atp. Základem celé práce byl pracovní list, který jsem použil ...

Hledáme chybu … v LA

Hledáme chybu ... v LA
Ale ne, nejeli jsme nikam na výlet. Zkratka LA je tady za populární learningapps.org. V době distanční výuky se s touto webovou aplikací asi potkalo mnoho z nás a díky dostupnosti a jednoduchosti tvorby v ní za poslední rok vzniklo obrovské množství nových cvičení. Což je skvělé, spousta hotového materiálu k okamžitému použití. Je tady však jedno velké ALE … A tím je to, že spousta cvičení vznikla „jednoúčelově“ a bez nějaké větší kontroly. Sám se na nějaká narazil, když jsem hledal rychlý procvičovací úkol pro své žáky. Naštěstí mám ale hloupý zvyk si každé cvičení před zadáním prověřit. A tak mě po návratu do školy napadlo, že si z toho s deváťáky v rámci opakování učiva uděláme tak trochu hru. ...

Scratch a učitelský účet

Scratch a učitelský účet
V rámci výuky tzv. Nové informatiky je v oblasti algoritmizace a programování jedním z nejvíce používaných nástrojů Scratch. Asi ho znáte, není to ostatně v oblasti výuky žádný nováček, jeho historie sahá až k roku 2003 a za tu dobu získal nejen mnoho příznivců, ale také spoustu novinek a vylepšení. Jednou z funkcí je také možnost zřízení učitelského účtu, který vám má pomoci při jeho plném využívání ve výuce. A jak to s tím tedy je? O učitelský účet si musíte zažádat na samostatné stránce, v rámci registrace vzniká nový účet, o případné propojení s existujícím účtem si musíte požádat  mailem s uvedením původního účtu, mailem a měsícem a rokem narození. Vše nějakou dobu trvá, jak povolení učitelského účtu, tak propojení. ...

Vyzkoušeno za vás – matematické procvičování 99 Math

Vyzkoušeno za vás - matematické procvičování 99 Math
Procvičování v matematice – to je už docela obehrané téma. Nástrojů máme docela dost, ale asi se shodneme, že právě u často se opakujících aktivit se občas hodí nějaká ta změna. Takže i když je tady Kahoot, Quizizz, ThatQuiz nebo UmimeMatiku, jsem rád, když objevím něco nového. Jeden zajímavý startup vzniká na adrese 99math.com a určen je spíše pro mladší žáky. Ale najde se pár i pro starší. Co tedy aplikace umí a jak funguje? Za mě je to vlastně takový čistě matematický Kahoot s příchutí Quizizz a ThatQuiz. To znamená, že máte k dispozici nějakých 17 matematických oblastí, ze kterých lze generovat online aktivitu k procvičování. Aktivitou myslím sadu příkladů velmi podobného typu. Tuto aktivitu můžete spustit jako živou hru ...

Ta tabule nám prostě chybí …

Ta tabule nám prostě chybí ...
Tabule v distanční výuce je stále velmi žhavé téma. Každá platforma má nějaké své řešení, ať už je to Jamboard u Google, nebo Whiteboard u Microsoft. Pak tu máme spoustu dalších, jako třeba webové aplikace whiteboard.fi, webwhiteboard.com, awwapp.com, collboard.com, realtimeboard.com, a další a další. Ale občas si člověk uvědomí, že tu máme „stálice“, které používá téměř každý den a ani si to neuvědomí. A jednou takovou je Explain Everything. K aplikaci Explain Everything jsem přišel díky iPadu, kde se jednalo o tzv. „must have“ aplikaci. Její historie sahá celkem daleko, trochu jsem pátral na svém webu a první zmínku o ní jsem dával už v roce 2012. Od té doby prošla dost velkým vývojem, zdražila, přidala podporované platformy, změnila způsob ...

Socrative v roli osobního učitele

Socrative v roli osobního učitele
Ten Socrative, to je to na ty písemky, že? Tak to já znám … Často slyším tento komentář, když o této webové aplikaci začnu někde mluvit. Ale potenciál tohoto nástroje je i jinde. Skvěle ho můžete využít jako nástroj individuálního přístupu v době distanční výuky. Ale nejen tam, i v hodině se to uplatní skvěle. O co tedy jde? Znáte to, máte nějakou opakovací nebo procvičovací část učiva a každý z žáků prostě potřebuje trochu jiné tempo, poradit v jiné situaci, procvičit jinou část …  A to frontálkou moc nejde. Takže pracovní list. No jo, ale jak uvidím jejich práci? Kde ho vytvořit? A hlavně, jak se žák dozví, že postupuje správně? Na tyhle otázky mi dává Socrative odpověď. V jednom ...

Hlásíme se v Google Meet.

Hlásíme se v Google Meet.
Platformy se nám postupně srovnávají. Funkce kterou známe z MS Teams konečně dorazila i do Google Meet – přihlášení se o slovo. Oznámena byla 16. 11. 2020 a postupně se dostává do všech edicí Google Workspace a G Suite Education. Není nutné nic instalovat, vše se objeví automaticky na webu i v mobilní aplikaci. A jak to vypadá? Není na tom nic složitého. V závislosti na platformě se v ovládací liště objeví ikona ruky, na kterou může žák kliknout. Učitel přihlášení vidí v přehledu uživatelů jako samostatnou část, ne tedy jen příznakem, jako v MS Teams. Pořadí v panelu zobrazuje také pořadí přihlášení. Takže tuto funkci lze použít i pro „odbavování“ dotazů v jejich správném pořadí. Žák může přihlášení kdykoliv zrušit, stejně ...

Ahoj, Google fotky. Nebo ne?

Ahoj, Google fotky. Nebo ne?
Když v roce 2005 nabídl Google neomezené úložiště pro fotografie pro všechny, zdál se být IT svět prostě nádherný. Vypadalo to úžasně, prostě fotíte a o nic se nestaráte. Vyměníte mobil? Nevadí, Cloud vše řeší, nainstalujete aplikaci, propojíte se svým Google účtem a je hotovo. Ale asi se dalo čekat, že nic netrvá věčně. Bezplatné služby se postupně omezují, a to nyní potkalo i tuto oblíbenou službu. Tedy ne hned, vše začne 1. června 2021. A do té doby se dá alespoň pár věcí řešit. Jak? Asi zásadní informace je, že se do celkového 15GB limitu (resp. do limitu, který na svém disku máte, historicky můžete mít i více) nebudou počítat fotografie uložené před datem 1. 6. 2021. Takže limit ...

Časosběr pro distanční výuku? A k čemu?

Časosběr pro distanční výuku? A k čemu?
Funkce pro vytvoření časosběrného videa je běžně dostupná přímo v nabídce fotoaparátu na telefonech a tabletech s iOS a také na některých typech Androidů. Pokud tam není, není problém si doinstalovat bezplatnou aplikaci. No ale k čemu nám to vlastně může být? Určitě jste už viděli úchvatná videa s plujícími mraky na obloze, rostoucí květinou, nebo líhnoucí se kuklou motýla. Ale využít se dá i jinak. V distanční výuce můžeme pomocí časosběru vytvořit video, které zaznamená nějaký delší postup, v matematice typicky postup geometrické konstrukce, postup řešení příkladu, ale i kreslení nějakého diagramu či obrazce. A vlastně k tomu nepotřebujeme ani žádné složité vybavení. Stačí jen nějak vhodně umístit telefon či tablet nad vznikající práci a spustit záznam. Výhodou proti ...

Vyfoť a pošli …

Vyfoť a pošli ...
Možná jeden z nejčastějších pokynů dnešní doby „Vyfoť svou práci a vlož jako řešení úkolu“. Odevzdávání úkolů nelze vždy řešit pomocí textových dokumentů, ne každý žák má k dispozici klasický počítač s velkou obrazovkou a klávesnicí. Navíc u spousty aktivit je využití IT kontraproduktivní. Zkuste třeba zapsat řešení rovnice se zlomkem v textovém editoru. To opravdu nemá smysl. U menších dětí pak určitě musíme procvičovat grafomotoriku a nespoléhat jen na klávesnici. Jenže … pokyn „vytoť a pošli“ pak může způsobit učitelům nemalé problémy. Vyfoceno za šera, z boku, otočené „naležato“, rozmazané, … zkrátka víc luštíte, než hodnotíte. Co s tím? Možným řešením je využít aplikace, které se chovají jako klasický skener. Tedy nejen že nafotí, ale fotku upraví do podoby dokumentu. ...

Doplňte video z Youtube o výukové prvky

Doplňte video z Youtube o výukové prvky
Určitě se v dnešní době neobejdete bez využití výukových videí, kterých je na YouTube docela dost. Ale nechat koukat žáky třeba půl hodiny bez jakékoliv další aktivity není moc efektivní. Takže jak to změnit? Stačí k videu přidat nějaké aktivizační úkoly – krátkou otevřenou otázku, rychlý dotaz s výběrem možností, prostě něco, co dá žákovi zpětnou vazbu, jestli videu porozuměl. Jak na to? Tuto možnost má jeden z mých oblíbených nástrojů – Nearpod. Tento nástroj i ve své bezplatné edici umožňuje tvorbu interaktivních videí a to celkem jednoduše. Po přihlášení do svého účtu si vyberete možnost Create Videos. Druhým krokem je vložení videa. Nearpod nabízí vlastní databázi, která je ale v angličtině, což může být překážkou. Naštěstí je zde záložka YouTube, kde ...

Kahoot umí matiku …

Kahoot umí matiku ...
Představovat nástroj Kahoot! asi už v dnešní době nemá úplně smysl. I na tomto webu jsem o něm napsal pár článků. Takže teď opravdu jen rychlá zpráva. Nově se v editoru objevila možnost psát matematické vzorce, a to nejenom v otázce, ale i u každé odpovědi. Stačí kliknout na symbol f(x) a vyvoláte poměrně povedený editor pro matematiku, a vlastně nejen pro ni. Špatná zpráva pro uživatele iPadu – tam prozatím editor nefunguje. A jen taková poznámka. Nikdy by mě nenapadlo, že když jsem se v roce 1993 učil používat nástroj LaTeX, budu jej využívat dodnes. Jak to? No protože pokud jej znáte, můžete si psaní rovnic v Kahootu dost ulehčit. Stačí napsat napsat odpovídající příkaz a Kahoot jej automaticky změní na ...

Praktické zavádění digitálních technologií dle SAMR modelu

Praktické zavádění digitálních technologií dle SAMR modelu
Záznam webináře pro NPI SYPO, kde jsem se věnoval problematice zavádění digitálních technologií do výuky s ohledem na model SAMR. A na závěr pak neformální diskuse nad dotazy účastníků. Model SAMR popisuje úrovně zapojení ICT do výuky a věnuje se zejména vlivo na výukové cíle. Může dobře posloužit jako pomůcka k nastavení ICT strategie školy. Klade si také za cíl odstranit samoúčelné využívání ICT ve výuce.   https://www.youtube.com/watch?v=qEq-FyW5p_s&feature=emb_logo  

Sdílení prezentací v Nearpod

Sdílení prezentací v Nearpod
Webová aplikace Nearpod slouží k tvorbě interaktivních prezentací, které slouží zejména pro odstranění nevýhod frontální výuky a k posílení aktivity žáků ve třídě. Jak aplikace funguje, co umí a jak se v ní pracuje, se můžete dočíst v jednom z mých dřívějších článků, nebo se podívat na krátký webinář z projektu SYPO. Teď ale jen krátce, jak se dostat k hotovým prezentacím. Bohužel neexistuje žádná ucelená databáze českých prezentací, takže veškeré sdílení je na samotných učitelích. Pokud tedy vytvoříte nějakou prezentaci a chcete ji nabídnout kolegům, musíte se s ní pochlubit například na sociálních sítích, nebo v komentáři pod tímto článkem. Důležité však je, že pokud chcete prezentaci opravdu nabídnout ke zkopírování, musíte vytvořit ten správný odkaz, který je v Nearpodu ...

Webinář – Jak pracuje Socrative

Webinář - Jak pracuje Socrative
V rámci projektu SYPO jsem v krátkém webináři představoval nástroj Socrative. Tak pokud se budete chtít podívat, je k dispozici na Youtube. Jedná se opravdu o základní informace pro ty, kteří s tímto nástrojem nemají žádné zkušenosti a chtějí zjistit, jak vlastně funguje.   https://www.youtube.com/watch?v=eUhE0BvzqGo&feature=emb_logo  

Jak získat více nástěnek v Padletu

Jak získat více nástěnek v Padletu
Nástroj Padlet je jedním z nejoblíbenějších v oblasti elektronických nástěnek. Svou popularitu si jistě v dobách svého vzniku získal i tím, že nijak neomezoval počet nástěnek jednoho uživatele. Bohužel je ale s tímto konec a podobně jakou spousta jiných služeb se i Padlet vydal cestou dvou verzí – omezené zdarma a placené. Asi největším omezením je počet aktivních nástěnek, který je v bezplatné verzi omezen na tři. Což není mnoho. Jak si aspoň trochu tento limit zvýšit? Nečekejte žádné zázraky, jedná se o klasický postup využití tzv. referenčního kódu. Což znamená, že když si na základě vašeho doporučení někdo založí nový účet, získáte za to odměnu. Konkrétně u Padletu získáte za tři nové uživatele 1 nástěnku navíc. Pokud například plánujete využívat ...

Socrative – vytvoření účtu

Socrative - vytvoření účtu
Nástroj Socrative slouží k psaní písemek. Tak to je asi to nejčastější, co o této webové aplikaci uslyšíte. Je to ale opravdu tak? V následujících několika článcích se podíváme na to, jak s tímto nástrojem pracovat, k čemu všemu jej lze použít, nebo jak si z něj udělat pomocníka pro běžnou i online výuku. Prvním krokem je ale založení účtu … Jako každá jiná webová aplikace, i pro Socrative si potřebuje vytvořit účet. Nutné je to ovšem jen pro roli učitele. Pro roli žáka žádný účet není potřeba. Pro registraci učitele postačí jakýkoliv e-mail, pokud používáte Google, můžete ho pro registraci využít. Socrative nabízí tři varianty účtů, kde první (Free) je bezplatný, druhý (Socrative PRO) stojí cca 60 USD na rok ...

Classroomscreen s novými funkcemi

Classroomscreen s novými funkcemi
Pokud neznáte webovou stránku www.classroomscreen.com, tak doporučuji k přečtení článek od Slávka Hory. A pak honem zpátky sem, podíváme se, co je na této stránce nového. Původně jsem chtěl do názvu článku přidat ještě “ … až budeme zpátky ve škole“, ale to by bylo moc dlouhé. Ale vystihuje to tuto aplikaci. Nejedná se o nástroj pro sdílení při online výuce, ale o pomůcku přímo do třídy. Ale o tom se dočtete jinde. Nyní se podívejme, jaké nové funkce máme k dispozici od dubna 2020. Hlavní novinkou je možnost vytvoření uživatelského účtu, na kterém si můžete uložit připravené tabule. A nejen to, uložit si můžete až 3 různé seznamy žáků, které využijete při náhodném výběru. Díky uživatelskému účtu si také uložíte jazykové ...

Nepodceňujte nástrahy internetu – třeba u nástěnek Padlet

Nepodceňujte nástrahy internetu - třeba u nástěnek Padlet
Asi si nikdo z nás nedokáže představit, jak bychom v této době učili bez možností, které nám nabízí služby Internetu. Office 365 a Teams, GSuite a Google Učebna, elektronické nástěnky Padlet, sdílené dokumenty, online hovory, nástroje na testování a procvičování jako jsou Socrative, Forms, Quizlet či Quizizz a spousta a spousta dalších. Ze dne na den jsme přepnuli naše pracovní postupy na online přístup k žákům, ale možná jsme trochu v jisté euforii že to jde zapomněli na bezpečnost. Nechci psát o GDPR či občas až nesmyslných požadavcích na zamazávání jmen na školních výkresech na nástěnce ve třídě. Jde mi o prostou ochranu dětí před lidmi, kterých je na Internetu docela dost, nakonec kdo viděl film V síti, asi tuší ...

Výpis celé kategorie s návody …