Moderní výuka

Nejen o technologiích ve vzdělávání

iPad aplikaceNávodyNezařazené

Matematika s iPadem I.

První měsíc v matematice s šesťáky je téměř za mnou, v podstatě jen opakujeme, takže pro využití technologií ideální podmínky. Potřeboval jsem navíc zjistit, co žáci znají z nižšího stupně. Zkusím jen rychle sepsat co jsem využil.

Základní početní operace (sčítání, odčítání, násobení) – tady mi opravdu škol jen o „dril“. Takže obměna starých známých aplikací k procvičování.

Sushi Monster – jednoduchá hra na sčítání a násobení – sestavujete sčítance nebo činitele, aby vyšel součet nebo součin.

Number Pharaoh – trochu náročnější záležitost. Stavíte pyramidu z čísel, respektive z operátorů. K dispozici máte spodní řadu čísel a pomocí operátorů stavíte další řady. Cílem je dostat se k číslu na vrcholu pyramidy. Využijete spíše pro nadanější žáky.

No a naprostá klasika – Quick Math. Tady už nejde o herní aplikaci, takže jsem chtěl od každého žáka vidět výsledky na konci cvičení. Pozor, tato aplikace je 32 bitová, takže nefunguje na iOS 11. Pro novou verzi systému je určena tato verze, ve které se ale musí dokoupit další operace.

Další část se týkala pojmů číslice a číslo, řád, porovnávání čísel atp. K tomu jsem použil Nearpod – viz samostatný článek.

Pokračujeme na pořadí početních operací. Tady je naprosto neocenitelná aplikace Algebra Touch pro frontální práci s žáky. V aplikaci si můžete vytvořit vlastní sadu příkladů, které pak s žáky rozebíráte.

No a jestli žáci vše pochopili jsem zjišťoval pomocí testu Socrative. Test si můžete stáhnout a uložit do svého Socrative účtu. Využil jsem jej klasicky dvakrát – poprvé na procvičení, další den na vlastní test.

Tento týden jsem opakoval zaokrouhlování, takže po dlouhém hledání jsem našel aplikaci Rounding-. Je zdarma a funguje i na novém iOS 11. Aplikace je anglicky a procvičuje zaokrouhlování na desítky a stovky. Připravil jsem pro žáky malou nápovědu – list s překladem základních frázi z aplikace (ke stažení).

No teď už nás čeká jen malý test, opět použiji Socrative, je to návykové, když nemusíte opravovat. A další měsíc už pojedeme na něco nového. Tak se můžete těšit na další souhrn. Jinak aby to nevypadalo, že pracujeme jenom s tabletem. Učebnice – Odvárko, Kadleček. Počítáme i do sešitu, nakonec i Socrative používám vlastně jen jako nástroj pro zadávání správných odpovědí, postup mi žáci dávají k testu na samostatném papíře, abych viděl, kde byl problém v postupu.

 

Libor Klubal

Učitel se zkušenostmi ze základní, středního a vysokého školství. Je učitelem matematiky a informatiku na Základní škole Velké Hoštice a působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple pro školství.