Moderní výuka

Nejen o technologiích ve vzdělávání

Návody

Časosběr pro distanční výuku? A k čemu?

Funkce pro vytvoření časosběrného videa je běžně dostupná přímo v nabídce fotoaparátu na telefonech a tabletech s iOS a také na některých typech Androidů. Pokud tam není, není problém si doinstalovat bezplatnou aplikaci. No ale k čemu nám to vlastně může být? Určitě jste už viděli úchvatná videa s plujícími mraky na obloze, rostoucí květinou, nebo líhnoucí se kuklou motýla. Ale využít se dá i jinak.

V distanční výuce můžeme pomocí časosběru vytvořit video, které zaznamená nějaký delší postup, v matematice typicky postup geometrické konstrukce, postup řešení příkladu, ale i kreslení nějakého diagramu či obrazce. A vlastně k tomu nepotřebujeme ani žádné složité vybavení. Stačí jen nějak vhodně umístit telefon či tablet nad vznikající práci a spustit záznam. Výhodou proti klasickému videu je výrazně méně objemný soubor a třeba i rychlá kontrola provedení celého postupu na straně žáka. I když je mi to tak trochu „proti srsti“, asi by to šlo použít i jako kontrolu vypracování testu v domácím prostředí.

Je jen důležité dodržet pár podmínek, mezi které patří zamknutí zaostření na jedno místo (lock focus) a vypnutí automatické expozice. Tím docílíte toho, že vám obraz nebude „problikávat“. Na iOS to provedete přidržením prstu na jednom místě, v dodatečně nainstalovaných aplikacích pak obvykle hledáte ikonku zámečku.

A jak je to s nastavením délky výsledného videa? U iOS a vestavěného fotoaparátu nic nenastavíte. Frekvence snímkování je zvolena automaticky a nemáte možnost ovlivnit výslednou délku ani časový interval snímků. Pokud vám to nevyhovuje, můžete zkusit třeba aplikaci OSnap! v bezplatné verzi, která již všechna nastavení umožňuje.

Na Androidu pak funguje docela spolehlivě aplikace Superlapse – Time lapse video maker. Také bezplatná, omezená maximální délkou 6 hodin.

Ukázka záznamu třeba zde. Mimochodem jako stojánek mohou posloužit dvě krabice mléka 🙂

Aplikace Superlapse

Libor Klubal

Učitel se zkušenostmi ze základní, středního a vysokého školství. Vyučuje matematiku a informatiku na Základní škole Štítina a působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity.Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple.